Ciprian şi Dana Ştefan, ambii de 33 ani, spun despre ei că sunt un cuplu de "moldoveni sinceri şi curaţi, din Roman". Sunt căsătoriţi şi au doi copii. Deşi începuseră la Bucureşti o afacere în domeniul publicitar care părea că merge bine, au fost nevoiţi să renunţe. Criza din România i-a obligat să-şi caute norocul în Italia. Au emigrat la începutul lui 2011 la Bologna, şi-au deschis o activitate pe cont propriu şi sunt optimişti cu privire la viitor.
Ciprian a terminat Facultatea de arte plastice din Bucureşti, secţia Foto- Video, Procesare computerizată a imaginii, iar Dana a terminat Facultatea de Istorie din cadrul Univeristăţii "Al. I.Cuza", Iaşi. "În 2005 ne-am hotărât să înfiinţăm o agenţie de publicitate", povesteşte Dana.
"Ciprian venea cu experienţa acumulată în agenţiile unde lucrase, eu veneam cu experienţa lucrului cu oamenii în general şi puteam să fac cu placere meseria de account manager - public relations, practic cel care ţine legătura cu clienţii şi face cunoscute serviciile agenţiei. Aşa am reuşit încet, încet să ne facem cunoscuţi ca un "boutique de creaţie".
2009, an fatal pentru micile companii româneşti
De la început au căutat să ajungă la clienţi mari, cum ar fi L'Oréal Romania, Matrix, Siveco Romania, Softwin - BitDifender, Teva Pharmaceticals, Abbot, Sarantis etc. "Ne-au apreciat de la început seriozitatea, profesionalismul, dedicaţia.
Dar anul 2009 în Romania a fost unul fatal pentru multe companii mici. După un bum uriaş din anii 2006-2008, clienţii şi-au restrâns drastic bugetele de publicitate. Am sperat că în 2010 va fi mai bine, dar totul părea că merge din rău în mai rău. La începutul anului 2011 am hotărât să mergem cu cei doi copii la parinţi, în Bologna. Ei stau aici de 10 ani. Ne-am spus: hai să încercăm, de ce nu?" ne-a povestit Dana
Hotărâţi să ne facem meseria învăţată în România
Soţii Ştefan sunt optimişti. "Nu am ajuns aici cu gândurile unor oameni speriaţi sau frustraţi că sunt în altă ţară. Am citit multe pe net după ce am luat decizia de a ajunge aici, să vedem care este atmosfera.
Părererile erau extrem de împărţite şi cred că ţin mai mult de experienţa fiecărui om care a ajuns aici şi a căutat să-şi facă un rost. Noi am hotărât să stăm aici obligatoriu cu copiii şi vom face tot ce putem să ne facem meseria pe care am învăţat-o în România."
Şi-au deschis o activitate pe cont propriu în domeniul publicitar. "Principala noastră activitate se referă la realizarea grafică şi tiparul materialelor publicitare: logo-uri pentru companii, flyere, volante, pliante, broşuri, mape de prezentare, pungi de hârtie, CD-uri interactive, website-uri. În România am intermediat şi servicii de personalizare pe diferite suporturi (pixuri, şnururi cu badge, tricouri personalizate, şepci personalizate, brichete, orice material ce poate fi personalizat, standuri).
Marketing la Bologna
Deocamdată suntem la început, menţinem legătura cu clienţii din România, pentru care mai prestăm diverse servicii. Căutăm să identificăm aici în Bologna concurenţa pe de o parte, iar pe de alta, personalitatea clientului italian. Şi una şi alta sunt diferite de ceea ce ne-am aşteptat să fie şi chiar de ceea ce este acum în România."
Italienii nu ştiu să-şi vândă imaginea
"Italienii sunt "the best in design", asta o ştim cu toţii. E o contradicţie totuşi în faptul ca nu par să investească în imaginea lor. Am reuşit să identificăm două categorii de clienţi. Prima categorie, companiile mari, multinaţionalele, care investesc fără rezerve în imaginea lor şi se îndreaptă către o agenţie de publicitate, marketing sau PR, agenţii ale căror servicii sunt foarte bine plătite. A doua categorie, care nu dispune de resursele necesare sau de un buget lunar-anual, companii mici şi mijlocii care primesc servicii după cât investesc.
Aceasta a doua categorie nu se vede bine de loc, atât în online, cât şi în materiale tipărite. Am văzut ulterior că aceste materiale de publicitate sunt realizate fie de micul intreprinzător însuşi, fie de novici care s-au gândit că dacă fac un curs de Photoshop îşi pot lua un al doilea job. În România şi buticul de la colţ ţine să-şi facă o carte de vizită decentă."
Activitate în comunitate
În afara activităţii profesionale, cei doi români doresc să se implice în activităţi ale comunităţii. "În legătură cu unitatea românilor, aici s-ar putea să mai fie de lucru, dar în general vedem că românii de aici, mai ales cei tineri, şi-au construit o bază şi lucrează la viitor. Ne interesează să organizăm în parteneriat cu diverse asociaţii petreceri pentru copii, de Crăciun.
Tot pentru copii am vrea să iniţiem un curs de icoane pe sticlă. Vrem să colaborăm cu Muzeul Ţăranului Român şi cu Institutul Cultural Român şi să le propunem un parteneriat în acest sens. Ne gândim la multe proiecte, dar între timp, căutăm să ne însuşim limba italiană, pentru a respecta prima condiţie a acestei comunităţi."
Un reportaj de Andi Rădiu pentru Gazeta Românească