Inspecţia Socială, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, exercită atribuţii de autoritate de stat privind activităţile de inspecţie în domeniul asistenţei sociale în scopul respectării drepturilor sociale ale cetăţenilor.
Guvernul a aprobat şi şedinţa sa de miercuri Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Sociale.
Potrivit actului normativ, principalele atribuţii ale Inspecţiei Sociale în calitatea sa de autoritate de stat sunt de a coordona şi administra aplicarea unitară, precum şi respectarea reglementărilor în domeniul său de activitate. Inspecţia Socială coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectoratelor sociale regionale şi acţionează pentru prevenirea şi înlăturarea efectelor oricăror fapte care încalcă principiile şi normele în domeniul asistenţei sociale stabilite prin convenţiile internaţionale la care România este parte sau prin reglementările Uniunii Europene.
Inspecţia Socială informează autorităţile statului asupra rezultatelor misiunilor de control şi evaluare şi comunică în mod obligatoriu Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Autorităţii Naţionale pentru Persoane cu Handicap rapoartele de inspecţie privind serviciile de protecţie a copilului şi a persoanelor cu handicap, în termen de 10 zile de la data redactării acestora.
În cazul în care constată săvârşirea unor fapte care încalcă prevederile legale din domeniul asistenţei sociale, Inspecţia Socială propune instituţiilor competente aplicarea măsurilor legale pentru stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate şi, după caz, sesizează organele de urmărire penală competente.
De asemenea, sesizează organele competente în cazul în care faptele constatate încalcă alte dispoziţii legale decât cele aplicabile în domeniul său de activitate şi dacă există indicii temeinice că aceste fapte întrunesc elemente constituitive ale unor infracţiuni.
Inspecţia Socială controlează modul de aplicare a prevederilor art. 77 din Legea nr. 448/2006, cu modificările şi completările ulterioare, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap referitoare la încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap şi aplică sancţiunile corespunzătoare în cazul încălcării acestor prevederi legale.
În exercitarea atribuţiilor sale, Inspecţia Socială colaborează cu ministere, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, organisme private, reprezentanţi ai partenerilor sociali şi, după caz, poate contracta, în condiţiile legii, serviciile unor experţi sau ale unor organisme specializate. Inspecţia Socială cooperează, de asemenea, cu instituţii similare din alte ţări pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte, a protocoalelor încheiate pe bază de reciprocitate, precum şi cu instituţii din cadrul Uniunii Europene.
Inspecţia Socială este condusă de un inspector general de stat ajutat de doi inspectori generali adjuncţi şi funcţionează cu un număr maxim de 350 de posturi, din care 62 în aparatul central şi 288 la inspectoratele regionale. Personalul Inspecţiei Sociale este constituit din inspectori sociali, funcţionari publici cu atribuţii şi responsabilităţi cu caracter general şi personal încadrat în baza contractului individual de muncă.
Principalele documente utilizate în activitatea de inspecţie sunt notificarea, raportul de inspecţie şi procesul-verbal, iar misiunile de control cuprind controlul operativ, inopinat şi tematic.
Activitatea de inspecţie se desfăşoară numai în baza unui ordin de misiune scris aprobat de inspectorul general de stat, al cărui model se aprobă prin decizia acestuia.
La nivel teritorial, Inspecţia Socială are în subordine opt inspectorate sociale regionale, cu personalitate juridică: Nord-Est (cu reşedinţa inspectoratului social regional la Bacău), Sud-Est (Galaţi), Sud-Muntenia (Piteşti), Sud-Vest Oltenia (Râmnicu-Vâlcea), Vest (Timişoara), Nord-Vest (Baia Mare), Centru (Târgu Mureş) şi Bucureşti-Ilfov (Bucureşti).
În cadrul fiecărui inspectorat regional se organizează compartimente judeţene de inspecţie socială, fără personalitate juridică, înfiinţate la nivelul fiecărui judeţ din regiunea respectivă.