Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Cultură
Infracţiuni
Anunţuri
Economic
Fapt divers
Administraţie
Social
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.8086 lei
1 USD = 4.3072 lei


Număr accesări
Astăzi:
8577
De la 07 Ianuarie 2003
74816446

Dezastrul constatat pe drumurile judeţului

  • 27 October 2006, 23:00
Comisia judeţeană pentru verificarea drumurilor din judeţul Botoşani, înfiinţată în baza ordinului prefectului Cristian Roman în cadrul Colegiului Prefectural şi-a prezentat primele rezultate. Comisia şi-a început practic verificările de la 1 septembrie 2006, după ce administratorii principali ai drumurilor au trimis Instituţiei Prefectului documentele solicitate privitoare la programele de investii, reabilitări şi reparaţii de drumuri, contracte de antrepriză şi procese verbale de recepţie a lucrărilor realizate în anul 2006. Din comisia de verificare au făcut parte reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului ai Consiliului Judeţean, ai Inspectoratului Judeţean în Construcţii, Sistemului de Gospodărire a Apelor, Oficiului Judeţean de Protecţia Consumatorilor, iar vizualizarea în teren a fost realizată în prezenţa administratorului de drumuri, a constructorului ce execută lucrarea în cauză. Drumurilor naţionale sunt administrate la nivel de judeţ de Secţia de Drumuri Naţionale Botoşani, subunitate în carul Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Iaşi. Reţeaua de drumuri naţionale din judeţ are o lungime de 429 kilometri. Constatările comisiei din punct de vedere al stării de reabilitare sunt că 88 kilometri au viabilitatea bună, 198, satisfăcătoare iar 43 kilometri au viabilitate nesatisfăcătoare. Comisia a constatat că la nivelul judeţului Botoşani, starea de viabilitate este influenţată de existenţa pe reţea a 41 de sectoare de drum afectate de alunecări, tasări sau cu probleme de scurgere a apelor pluviale. Şapte din aceste sectoare se află în lucru, urmând a fi finalizate până la sfârşitul anului. În 2006, pe reţeaua de drumuri naţionale din judeţ se execută doar lucrări de întreţinere curentă. Începând cu anul 1990 şi în special 1997, urmare a bugetelor mai mici, strategia de tip curativ a devenit prioritară. În toţi aceşti ani s-au executat lucrări punctuale în funcţie de degradările care au apărut, asigurând nivelul de servicii modeste, productivităţi reduse, specifice lucrărilor de intervenţie. În perioada 2000- 2006 reţeaua rutieră se pare că a fost distrusă din cauza traficului greu şi în special din cauza cantităţilor mari de agregate transportate cu maşini mari, în coloană şi cu viteze mari, vizând aprovizionarea pentru lucrările din programul SAPARD, FRDS, PDR. „La toate acestea se adaugă şi traficul hipo, care în judeţul nostru este foarte important. Presiunea exercitată sub copitele animalelor este defavorabilă în comparaţie cu presiunea exercitată de cauciucurile maşinilor”, a declarat inspectorul şef al ICJ Botoşani Ioan Ciobanu. Cazuri de degradare ale sistemului rutier pe drumurile naţionale din judeţ semnalate de comisie sunt DN 28B, între Flămânzi -Frumuşica, DN29B, între Botoşani şi Dorohoi, DN 29F Cristineşti - Dragalina – Cordăreni – Vorniceni. Singura lucrare de investiţii pe drumurile naţionale se realizează pe DN 29, titularul investiţiei fiind DRDP Iaşi, iar constructor SC ARCADA SA Galaţi. Reţeaua de drumuri judeţene din Botoşani are o lungime totală de 633,170 kilometri. Starea de viabilitate este influenţată şi de existenţa pe reţea a unor sectoare de drumuri afectate de alunecări, tasări sau cu probleme de scurgere a apelor pluviale, din care două sectoare se află în lucru. „Practic peste 70% din reţeaua de drumuri judeţene are capacitatea portantă a sistemului rutier depăşită. Comisia a impus măsuri pentru efectuarea rapidă de lucrări de întreţinere, astfel încât să fie asigurată atât viabilitatea, cât siguranţa în exploatare, precum şi realizarea rapidă de studii de fezabilitate şi proiecte tehnice în vederea obţinerii de finanţări specifice”, a precizat Ioan Ciobanu. Situaţia cea mai delicată este întâmpinată la drumurile locale. Din punct de vedere al tipului de îmbrăcăminte, peste 90% din drumurile comunale, săteşti sunt pietruite sau din pământ, iar restul, adică străzile sunt asfaltate, deşi îmbrăcămintea asfaltică lasă de dorit. Din punct de vedre ale stării de viabilitate, 50% din aceste drumuri se află într-o situaţie critică. Referitor la contractele de antrepriză, încheiate între administratorul de drumuri şi antreprenori comisia a întreprins controale la 31 de drumuri. S-au găsit nereguli în contracte la capitolul standarde, unde nu sunt specificate denumire, număr, anul emiterii, norme europene, norme interne şi caiete de sarcini. La capitolul responsabilităţi din partea executantului, nu este specificată durata medie de utilizare a drumului, clauza de remediere a viciilor ascunse pe această perioadă şi nu este specificată sarcina maximă suportată de drum sau tonajul maxim al mijloacelor auto. La capitolul lege aplicabilă, nu sunt specificate actele normative sau legislative cu număr şi denumire. În contrate nu sunt specificate nivelurile de calitate şi responsabilităţile proiectantului şi executantului în realizarea şi menţinerea lucrărilor pe durata medie de utilizare a rezistenţei, stabilităţii şi siguranţei în circulaţie, nu sunt clauze contractuale privind urmărirea în exploatare a drumurilor sau lucrărilor. Procesele verbale de recepţie a lucrărilor menţionează calitatea corespunzătoare, dar nu sunt însoţite de fişa de măsurători, cu valorile prescrise şi cele măsurate, care să facă parte integrantă a documentului de recepţie. „Prelevarea de probe şi analize s-a efectuat prin laboratoarele SC Conrec SA şi SC Codin SA Dorohoi”, a precizat Ioan Ciobanu. Prefectul Cristian Roman consideră că trebuie delimitate foarte clar lucrările de reparaţii de cele de investiţii. Acesta a precizat că deşi raportul este făcut bine din anumite puncte de vedre nu aduce la suprafaţă şi vinovaţii. „Ne este semnalat faptul că nu s-au realizat lucrări conform normelor şi actelor normative, dar nu sunt scoşi la suprafaţă vinovaţii. Cred că proiectele de reabilitare ar trebui să cuprindă şi variante pentru atelaje”, a declarat primul reprezentant al Guvernului în teritoriu. Acesta a solicitat comisiei să îşi continue activitatea începută şi să prezinte lunar câte un raport asupra stării drumurilor. Pentru a nu apărea speculaţii şi discuţii, prefectul doreşte ca probele să fie trimise la laboratoare din exteriorul judeţului, abilitate, chir dacă se va pune problema unor sume de bani suplimentare. (Bianca ALBU)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Românul şi CEAIUL
Dorinţa unui beţiv
Alivenci moldoveneşti
Să fie oare trezirea din somnul cel de moarte?
Comentariu la comentarii (CXCV)
(Ioan Rotundu)
Horoscop
Doina Melinte în mijlocul elevilor de la A.T Laurian
Peste 7 miliarde lei acordate pentru concedii medicale
Munca la negru este atractivă
Accidentată pe marginea drumului
Reţinut pentru vătămare corporală gravă
Expoziţie de pictură
Amenzi de aproape 200 de milioane lei
Preţurile în leul nou încă dau bătăi de cap
"A fost sau n-a fost"...revoluţie într-un oraş din Moldova?
Noi posturi scoase la concurs de către Poliţia de Frontieră
Prefectul Roman a pus gând rău adjuncţilor desconcentratelor
Ultimele pregătiri în aşteptarea Ambasadorului Xu Jian
Organizaţia Cadrelor Militare în Rezervă la 15 ani de la înfiinţare
Social-democraţii găsesc iluzorii previziunile bugetare pentru 2007
Întâlnirea de la grădina Casanova
Ioan Rotundu
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă