Insa cum trebuie construit un buget nu este un secret. Cel putin pentru oameni ce se considera profesionisti in management.
Se incepe de la documentul strategic, de exemplu planul pe urmatorii 5 - 10 ani. Are Romania un astfel de plan credibil si aprobat? Nu.
Lipsa unui astfel de plan este o problema pentru ca nu se pot calcula beneficiile venite ca urmare cresterii de activitati impulsionate de anticiparea unor masuri precum reduceri de taxe sau investitii in anumite domenii.
Astfel incat, la partea de venituri nu ne putem rezuma decat sa anticipam ca veniturile vor creste cu acelasi procent ca PIB-ul nominal (cresterea reala a PIB + inflatie) + impactul modificarilor fiscale precum acciza pe benzina.
Insa partea de cheltuieli si eficienta a cheltuielilor este cheia.
As incepe de la cheltuielile pe 2013. Cu cat vor fi reduse aceste cheltuieli pentru 2014 ca urmare a cresterii eficientei functionarilor, implementarii de sisteme IT etc daca nivelul de servicii oferite publicului in 2014 este acelasi ca in 2013? Iar daca aceste cheltuieli raman la acelasi nivel sau chiar cresc, atunci as dori sa vad impactul asupra serviciilor oferite populatiei.
Apoi, aceste economii + cresterea veniturilor le-as prezenta separat ca proiecte pentru investitii, adica fix acele domenii care vor accelera cresterea veniturilor pe termen mediu si lung: cat se vor duce suplimentar in infrastructura, cat in educatie, cat in sanatate, etc si care este impactul pe termen mediu si lung al acestor investitii.
Dezbaterea publica ar trebui sa fie daca bugetul pe 2014 ajuta proiectului de tara pe termen mediu si lung, ar trebui sa fie despre cresterea calitatii serviciilor, cresterea eficientei, economiile la buget si investitiile.
Agenţia de ştiri HotNews .