Noua lege a educaţiei naţionale ar veni ca un colac de salvare pentru învăţământul românesc aflat cu un picior în groapă dacă acesta ar primi finanţarea promisă, de 7% din PIB pentru a revitaliza infrastructura, începând cu anul şcolar următor. Tot atunci ar trebui ca şi actul normativ să intre în vigoare. Potrivit noii legi, care ar urma să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2010, urmează să fie schimbate nu doar modalităţile de evaluare a copiilor, ci vor fi regândite toate programele şcolare.
Astfel, există posibilitatea ca două şcoli de acelaşi profil să le predea copiilor lucruri diferite. Motivul: 20% din totalitatea disciplinelor care trebuie predate la clasă vor fi alese de consiliul de administraţie, adică de profesori, părinţi şi angajaţi ai primăriei, deopotrivă.
Noutăţile se ţin lanţ: părinţii nu vor da pe la şcoală doar la puţinele şedinţe organizate de învăţători sau diriginţi. Asta, întrucât trebuie să fie o parte activă în viaţa unităţii de învăţământ, o treime din consiliul de administraţie al acesteia va fi formată din părinţi. Nici reprezentanţii municipalităţii nu vor mai face act de prezenţă la şcoală doar când trebuie să-şi recite discursul de început de an. Vor avea reprezentativitate de 33% în consiliul şcolii.
Pot să-şi dea cu părerea cu privire la ce trebuie să înveţe copiii şi afaceriştii din comunitate, în funcţie de ce fel de meseriaşi au nevoie. Ei pot acorda şi burse elevilor merituoşi. Dacă până acum învăţământul avea ca rezultat un amalgam de cunoştinţe, odată cu aplicarea noii legi, finalitatea procesului educativ ar trebui să fie competenţele elevilor. (Doina Marcu)