O bună parte a amenzilor date de inspectorii Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (OJPC) Botoşani, provin de pe urma lipsei de informare a agenţilor economici abia intraţi pe piaţă. Foarte puţini sunt cei care înainte sau imediat ce şi-au deschis o afacere se prezintă la sediul Protecţiei Consumatorului pentru a afla cum să procedeze în aşa fel încât să nu încalce drepturile consumatorilor.
"Persoanele care vor să-şi deschidă un magazin, un bar sau să-şi facă o societate de prestări servicii în mai ştiu eu ce domeniu ar trebui iniţial să treacă pe la noi să se informeze, să afle ce măsuri trebuie să respecte pentru a nu încălca drepturile consumatorilor. Dar mă miră că la început de drum mai nimeni nu se informează şi pornesc fără să cunoască anumite lucruri care le pot aduce amenzi", a declarat Dumitru Monacu, director executiv în cadrul OJPC Botoşani. De-a lungul unui an doar trei-patru persoane s-au arătat interesate de a satisface toate drepturile consumatorilor atunci când îşi încep o afacere. OJPC-ul le pune gratuit la dispoziţie materiale informative şi legi dar nici chiar aşa nu sunt solicitări la acest capitol. Foarte mulţi din agenţii economici ce au găzduit prima oară un control al inspectorilor OJPC au avut surpriza unei sancţiuni.
"De cele mai multe ori când aplicăm sancţiuni agenţii economici se scuză că nu cunosc legislaţia, însă asta nu este problema noastră. La primele controale dacă constatăm abateri dăm doar avertisment însă dacă controlul este făcut în ruma unei reclamaţii societatea primeşte amendă. Chiar zilele trecute am aplicat o sancţiune de 500 lei la o terasă nou deschisă. verificarea a fost făcută în urma unei plângeri. Terasa nu avea o oră fixă de închidere şi nici cei responsabili nu cunoşteau că este obligatoriu afişarea şi respectarea orarului", a încheiat Dumitru Monacu. (Carmen STANCIU)