Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Cultură
Infracţiuni
Anunţuri
Fapt divers
Editorial
Învăţământ
Sănătate
Administraţie
Social
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Proverbe şi...
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.8697 lei
1 USD = 3.9827 lei


Număr accesări
Astăzi:
893
De la 07 Ianuarie 2003
106072878
Editorial

Slujba de Boboteaz㠖 prilej de manifestare a grotescului în credinţă

  • Ioan Rotundu
  • 7 January 2007, 23:00
Slujbele ţinute la bisericile ortodoxe în Ajunul Sf. Ioan Botezătorul au devenit din ce în ce mai puţin pioase şi pătrunzătoare în spiritul credincioşilor. Prin mesajele lor, slujbele răscolesc tot mai puţin sufletele credincioşilor şi devin tot mai mult un prilej de manifestare a grotescului în credinţă. În Botoşani, la biserica Sf. Ilie, serviciul religios l-au asigurat protopopul Lucian Leonte episcopul Calinic Botoşăneanul. Lume multă, înghesuială, ghiontiri, strigăte, jigniri printre dinţi, călcături pe picioare totul pentru a obţine un loc privilegiat, atunci când se va împărţi agheasma. Îmi vine greu să cred că acei creştini au venit la biserică din nevoia unei curăţenii sufleteşti, de vreme ce manifestările lor demonstrau contrariul. Din biserică se revărsau deasupra mării de oameni cuvinte de duh, ce chemau la credinţa în Dumnezeu, ce propovăduiau primul botez din istoria creştinismului iar acea mare de oameni era pătrunsă de un singur gând, ţel sau cum poate fi numit el: să prindă o cană de agheasmă.
La biserica Sf. Ilie astfel de manifestări întru credinţă pot fi întâlnite îndeajuns de des, deşi nu se poate spune că n-a fost organizare şi nu s-au depus eforturi pentru a se preîntâmpina o astfel de situaţie. Peste stradă, la capela militară Ştefan cel Mare şi Sfânt, preotul Ştefan Grădinaru a slujit cu mult har. Participanţii, mai puţini la număr, dar cu multă credinţă sinceră în sufletul lor. Frumoasă a fost şi slujba de la biserica Sf. Gheorghe. Preotul de aici a ţinut o predică care a impresionat adunarea şi i-a pus pe mulţi pe gânduri, în ce-i priveşte statornicia şi vrednicia în credinţă. În opinia mea consider un mare păcat că slujbele de Bobotează, şi nu numai, au ajuns, pentru unii, prilej de manifestare a violenţei şi de transformare a actului de credinţă în unul comercial.
O ţară întreagă a putut vedea ce s-a întâmplat la Iaşi, la vechea biserică ortodoxă. Grilajele jandarmilor n-au putut sta stavilă mulţimii burzuluite. Sutele de credincioşi prezenţi au luat cu asalt cordonul jandarmilor, l-au străpuns şi au năvălit peste butoaiele cu agheasmă. Culmea, cordonul a fost forţat de un grup masiv de ţigănci. Ce căutau ele acolo? De când ţiganii au devenit atât de pioşi în credinţă? Scopul era clar: agheasma luată din butoaie urma a fi comercializată. La o altă biserică din ţară, pompierii nu mai dovedeau să umple butoaiele cu apă. Creştinii luau apa din ele fără să mai ajungă preotul s-o sfinţească. Cel fel de oameni cu credinţă în Dumnezeu sunt aceştia?
Ţara întreagă, dar cu siguranţă şi în exterior, a putut vedea acest mod grotesc al credincioşilor de a se comporta şi de a-şi manifesta bucuria botezului Domnului nostru Iisus Hristos. Din exterior suntem priviţi ca o ţară de bigoţi, de credincioşi până la habotnicie. Suntem acuzaţi că din cauza manifestărilor noastre în credinţă am încălcat până şi drepturile omului. Constatăm că ne situăm la extreme. Când intoleranţi cu credinţa altora, când grotesc cu propria noastră credinţă. Explicaţia ar putea veni şi din faptul că slujitorii bisericii, în dorinţa de a impresiona şi de a controla cât mai mult viaţa noastră spirituală, au recurs la utilizarea mijloacelor moderne de informare.
Slujbe la microfon şi cu staţii în exteriorul bisericii, la televizor, la radio, cu manifestări publice grandioase şi impunătoare. Astfel de slujbe l-au apropiat pe credincios cât mai mult de mediul laic în care trăieşte. Televizorul din casă, maneaua răcnită din radioul aşezat în fereastră, cuvântările politicienilor se deosebesc tot mai puţin de slujbele preoţilor. În schimb, credinciosului i s-a răpit acea intimitate în credinţă, pioşenie, evlavie şi chiar teama faţă de pedeapsa lui Dumnezeu. „Cunoaşterea lui Dumnezeu presupune încredere şi reverenţ㔠este învăţătura ce ne-a lăsat-o Jean Calvin. La noi, încrederea şi reverenţa faţă de Dumnezeu este pe cale de dispariţie. Iar slujitorii bisericii, inconştienţi sau nu, lasă oile să rătăcească pe drumul greşit pe care au apucat-o.

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Flutur a botezat politic… la Botoşani
Mai multe uniforme la Inspectoratul de Poliţie Judeţean
Sancţiuni pentru nerespectarea relaţiilor de muncă
Concurs pentru inspectori organizat de ASP
Poliţia municipiului şi cea rutieră se vor muta în alt sediu
IŞJ îşi urmează priorităţile
Duratele de garanţie a produselor nespecificate de lege
Un prim pas spre descentralizare
Alo, domnii de la IŞJ, strigătul lor cere un răspuns!
Liberal-democraţii ne îmbie cu Autostrada Est - Vest
Ţâbuleac îşi încurajează adepţii
Direcţia de Cultură speră în câştigarea a două proiecte
Prioritatea CJ - atragerea fondurilor europene
CJ va sprijini comunităţile locale în atragerea de fonduri europene
Filarmonica de Stat Botoşani îşi diversifică oferta
15 permise ridicate în prima săptămâna a anului
Conservatorii vor să se consolideze
Scurte… dar vioaie
Horoscop
Citate şi cugetări din Germania IV
Românu şi perspectiva călătoriilor
Ciorbă de potroace
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă