Din dorinţa de a afla câţi elevi au părinţii plecaţi în străinătate sau provin din familii monoparentale, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani a comandat un studiu în şcolile din judeţ. Studiul a fost realizat pe categorii de elevi, cuprinzând ciclul preprimar, primar, gimnazial, liceal, precum şi şcolile de arte şi meserii. Astfel, conducerea IŞJ Botoşani a constatat că cei mai mulţi elevi, care provin din familii monoparentale sau au un părinte plecat în străinătate, sunt la gimnaziu. Având în vedere situaţia constatată, conducerea inspectoratului şcolar susţine că va redacta o scrisoare metodică adresată unităţilor de învăţământ, în mod special celor în care fenomenul are o anumită amploare. Prin intermediul scrisorii inspectorul general Horia Negrescu va solicita directorilor şcolilor să aibă în vedere desfăşurarea anumitor activităţi specifice pentru sprijinirea acestor elevi.
Sunt dintre ei care au rezultate şcolare foarte bune. Sunt copii cu un singur părinte, care sunt chiar prea cuminţi, sunt mai tăcuţi, retraşi şi tocmai asta poate fi un semnal că ei au anumite probleme sufleteşti pentru că nu trăiesc în contextul unei familii normale, a precizat inspectorul general Horia Negrescu. Deşi învăţământul botoşănean nu are suficienţi psihologi şcolari, elevii care au astfel de probleme trebuie să primească în primul rând sprijinul diriginţilor şi învăţătorilor. În cazurile speciale, în care elevii dovedesc o anumită instabilitate şi deviaţii de comportament, inspectorul Horia Negrescu recomandă participarea la şedinţe de consiliere psihologică. În învăţământul preprimar botoşănean învaţă 16.345 de copii. Dintre aceştia un procent de 5,67% provin din familii monoparentale, iar 13,17% au un părinte plecat în străinătate. În învăţământul preprimar cazurile speciale ocupă un procent de 1,1%. În învăţământul primar sunt incluşi 23.570 de elevi. Dinte ei, 7.3% provin din familii monoparentale, iar 13,44% au unul dintre părinţi în străinătate. În învăţământul gimnazial procentul copiilor care sunt crescuţi de un singur părinte cunoaşte o creştere semnificativă. Astfel, 10,48% provin din familii monoparentale şi 16,37% au unul dintre părinţi plecat în străinătate. În învăţământul liceal, din cei 12.406 elevi, doar 1.487 sunt din familii monoparentale, în timp ce 16,01% au un părinte plecat. În cazul elevilor de liceu cazurile speciale ocupă procentul de 1,7%.
La elevii de liceu situaţia de a fi un caz special se vede mai bine pentru că ei au un comportament care afectează pe cei din jur, susţine Horia Negrescu. Elevii din şcolile de arte şi meserie procentul elevilor cu un singur părinte cunoaşte o scădere. Astfel, 11,08% provin din familii monoparentale şi 9,6% au un părinte plecat. În opinia inspectorului general o mare parte dintre elevii de la şcolile de arte şi meserii provin din mediul rural, unde foarte puţini au părinţii plecaţi.
Ceea ce se observă din punct de vedere al statisticilor arată că situaţia este aproximativ aceeaşi la toate grupurile analizate. Însă există o uşoară diferenţă de procent între ele, dar semnificativă este cea de la gimnaziu, a declarat Horia Negrescu. Însă, există anumite zone de concentrare a fenomenului şi în special la copiii cu un părinte plecat în străinătate. De exemplu, în Săveni cam la toate nivelurile procentele sunt mai mari decât mediile la nivel de judeţ. Procente foarte ridicate se întâlnesc şi la anumite şcoli din municipiul Botoşani.
Acolo ne vom concentra eforturile. Trebuie să dezvoltăm programe speciale în şcoli pentru sprijinirea acestor copii. Sprijinul poate fi diferit în funcţie de fiecare situaţie şi este în principiu treaba şcolii să identifice copii şi problemele lor, a subliniat inspectorul general. Acesta consideră că datoria IŞJ este să atragă atenţia asupra acestui fenomen. De asemenea conducerea IŞJ doreşte să atragă atenţia anumitor şcoli că ele sunt în topul clasamentului unităţilor de învăţământ aflate în această situaţie. Nu în ultimul rând conducerea IŞJ crea să ofere şi sugestii pentru a sprijini aceşti elevi, sugestii care trebuie să vină de la psihologii şcolari. (Margareta NICHIFOR)