Un nou proiect pilot se va desfăşura în patru unităţi de învăţământ de pe raza judeţului Botoşani.
"Avocatul elevului" este un proiect pilot care propune educarea elevilor pentru cunoaşterea drepturilor şi a responsabilităţilor care le revin şi crearea în şcoli a climatului necesar pentru promovarea şi respectarea acestora. Proiectul presupune crearea unei instituţii în fiecare liceu, care să vegheze la respectarea drepturilor elevilor în şcoală. În acest fel, elevii vor colabora cu cadrele didactice şi Consiliul de Administraţie al şcolii pentru cunoaşterea şi respectarea drepturilor. Avocatul elevului este o instituţie la care elevii pot apela ori de câte ori se simt ameninţaţi în ceea ce priveşte încălcarea unui drept al lor. Începând din acest an şcolar, Avocatul elevului va fi experimentat şi în patru licee pilot din judeţul Botoşani. Însă, pilotarea proiectului în aceste patru unităţi de învăţământ nu îngrădeşte opţiunea şi a altor licee botoşănene de a implementa acest model.
"Este vorba de Colegiul Naţional Mihai Eminescu, Grup şcolar Elie Radu Botoşani, Grup Şcolar Bucecea şi Grup Şcolar Alexandru Vlahuţă Şendriceni", a precizat inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Botoşani, Horia Negrescu. În şcolile în care se va desfăşura proiectul, studierea drepturilor copilului se va face în cadrul orelor de Consiliere şi Orientare. În paralel, în fiecare şcoală se va organiza câte un focus grup cu reprezentanţi ai elevilor pentru a colecta informaţii referitoare la cele mai frecvente situaţii de încălcare a drepturilor elevilor în unitatea de învăţământ. În urma implementării acestui proiect se doreşte crearea unei instituţii la nivelul liceului în care elevii să aibă încredere şi care să aducă îmbunătăţiri reale climatului din şcoli, creşterea nivelului de informare al acestora cu privire la drepturile pe care le au şi sporirea încrederii în sine a elevilor. Proiectul a fost iniţiat ca urmare ca faptului că în urma unei analize s-a constatat că elevii nu îşi cunosc drepturile, în şcoli domneşte un climat autoritar, ceea ce determină relaţii tensionate între elevi şi profesori. În multe cazuri, Consiliile elevilor nu îşi cunosc rolul, elevii sunt implicaţi în probleme minore, iar dreptul lor la opinie şi participare este încălcat, neglijat sau neluat în seamă. (Margareta NICHIFOR)