Începând cu anul şcolar 2006-2007, învăţătorii şi educatorii care vor să predea în licee pedagogice trebuie să fi absolvit studii superioare de lungă durată, potrivit unui ordin al ministrului Educaţiei şi Cercetării, a declarat, joi, pentru Agenţia Rompres, Daniel Tomoni, consilier la Direcţia de Comunicare şi Relaţii Publice a Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC). Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar Paloma Petrescu a declarat, pentru Agenţia Rompres, că noile reglementări privind formarea iniţială a profesorilor şi educatorilor nu vor afecta negativ încadrarea cu personal didactic calificat în mediul rural. Ea a explicat că, pe de o parte, procentul cadrelor didactice necalificate din mediul rural s-a situat în acest an şcolar sub 5%, iar, pe de altă parte, personalul educaţional care activează în prezent la sate a absolvit cursuri la liceele sau colegiile pedagogice de la oraşe. Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău, precizează, într-un comunicat dat publicităţii joi, că neaprobarea pentru anul şcolar 2006 - 2007 a unei cifre de şcolarizare la clasa a IX-a pentru profilul pedagogic nu înseamnă desfiinţarea liceelor pedagogice, ci doar dispariţia specializării prin care se formau educatoare şi învăţători. Totodată, liceele şi colegiile pedagogice pot opta pentru alte specializări din profilul pedagogic, respectiv pedagog, animator sau arhivar. Precizările survin unor reacţii apărute recent în presă referitoare la inoportunitatea unei eventuale desfiinţări a liceelor pedagogice. Ministrul Mihail Hărdău susţine că acestea au oferit, o lungă perioadă de timp, cadre didactice calificate pentru învăţământul preşcolar şi primar - învăţători şi educatoare, iar pregătirea psihopedagogică şi metodică a absolvenţilor a îndeplinit, în general, exigenţele necesare. Într-un an, numărul maxim de absolvenţi de licee pedagogice era, la nivel naţional, de aproximativ 600. Potrivit MEdC, pregătirea celor care doresc să predea în licee pedagogice se va face în Facultăţile de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, în cadrul cărora se organizează, din acest an universitar, Departamentele pentru Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar. În prezent, un profesor care va preda la nivel gimnazial este pregătit prin studii de licenţă cu durata de trei ani. Considerăm că şi pregătirea unui cadru didactic pentru învăţământul preşcolar şi primar se poate realiza prin acelaşi tip de traseu. Date fiind particularităţile de vârstă ale copiilor cu care lucrează educatoarele şi învăţătoarele, evidenţiem necesitatea unei pregătiri profesionale superioare celei dobândite prin studiile liceale, se mai arată în comunicatul semnat de Mihail Hărdău.