Dupa specialistii care au modificat materia de la disciplina Istoria romanilor, in sensul descongestionarii programei scolare, elevii claselor a VIII-a vor avea surpriza sa afle ca existenta tarii lor inceteaza pe data de 9 mai 1945. De la aceasta data si pana in prezent, Romania nu mai exista. In noua programa pentru studiul istoriei nationale, disciplina care reprezinta una dintre cele cele selectate pentru evaluarea elevului in perspectiva admiterii la liceu, autorii au scos definitiv capitolul „Romania dupa al Doilea Razboi Mondial“. Din aceasta perioada a istoriei contemporane, elevii nu vor mai afla nimic despre „sovietizare, etatizare, colectivizare, industrializare fortata, revolutie culturala, politie politica“. De asemenea, au fost eliminate definitiv capitolele cu informatii privind „deportarea, munca fortata, lagarul de munca, detinutii, institutiile si mecanismele de exercitare a puterii politice, reeducarea, represiunea comunista, opozantii, rezistenta anticomunista, destalinizarea si desovietizarea“. In privinta continuturilor, profesorilor de istorie li se interzice sa vorbeasca elevilor in clasa despre evolutiile specifice ale regimului comunist (6 martie 1945 – noiembrie 1946 – decembrie 1947), despre perioada stalinista din timpul regimului lui Gh. Gheorghiu-Dej, despre regimul nationalist-comunist al lui N.Ceausescu si, nu intamplator, despre perioada decembrie 1989 (context si consecinte), revenirea la democratie si momentul „Constitutia din 1991“.
Pe langa eliminarea acestei perioade din programa de istorie a Romaniei, elevii claselor a VIII-a nu vor mai primi de la anul informatii de la catedra privind evolutia tarii noastre de dupa 1990. In opinia mai multor cadre didactice de specialitate, aceasta situatie ar defavoriza pregatirea viitoare a copilului, in contextul in care nu va avea nici o notiune despre cel mai important eveniment legat de momentul primirii tarii noastre in Uniunea Europeana, in decembrie anul trecut.
In istoria tarii nu trebuie sa existe capitole albe
In Istoria Romaniei nu trebuie sa existe capitole albe, mai ales atunci cand este vorba de pregatirea tinerelor generatii. Intr-adevar, am observat si eu ca studierea perioadei de dupa 1945 a fost eliminata din programa scolara de la aceasta disciplina pentru elevii claselor a VIII-a. Recunosc ca materia de la Istorie pentru acest nivel de pregatire este foarte stufoasa si s-a procedat foarte bine la descongestionarea ei, prin eliminarea unor elemente istorice pe care copiii de aceasta varsta nu le inteleg.
Ca profesor de istorie, marturisesc ca acest capitol este foarte greu de predat, iar elevii nu-l prea inteleg, mai ales ca orele de istorie repartizate pentru aceasta perioada sunt dintre ultimele de pe semestrul al doilea, deci cu cateva saptamani inainte de vacanta. Insa, indiferent de context, este foarte daunator sa scoti un capitol intreg, mai ales la Istorie, acolo unde nu ai cu ce inlocui golul“, ne-a declarat un profesor de istorie de la o scoala bucuresteana, care a dorit sa ramana sub protectia anonimatului. „Mai mult, ne-a mai precizat dascalul, unul dintre motivele operarii acestei eliminari consta in faptul ca multe persoane din viata sociala se opun predarii la clasa despre Revolutia de la 1989, deoarece exista doar partial documente concrete, de mica insemnatate, despre acest moment istoric, si pentru a cunoaste in adevar acest eveniment vor mai trece foarte multi ani“.
Programa scolara de la disciplina „Istoria romanilor“ a fost recent reevaluata impreuna cu celelalte discipline din ciclul gimnazial, clasele V-VIII. Potrivit secretarului de stat cu invatamantul preuniversitar, Zvetlana Preoteasa, echipele de specialisti au operat, in proportie de 30%, la eliminarea de continuturi, de la toate disciplinele, iar noile programe raman definitive, ele urmand sa se aplice incepand cu anul scolar viitor si dupa care vor fi editate alte manuale de Istorie. (Romanien Global News)