Controlul a avut loc în întreaga ţară, comisarii botoşăneni identificând abateri la încheierea şi executarea contractelor la distanţă. Consumatorii nu erau informaţi asupra posibilităţii de a denunţa unilateral contractul fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv, în termen de 10 zile de la primirea produsului sau în termen de 10 zile de la încheierea contractului în cazul prestatorilor de servicii. În alte situaţii, textul clauzei de denunţare unilaterală nu era cel prevăzut de lege.
Abateri au fost sesizate şi în ce priveşte informarea asupra termenului în care consumatorul poate solicita rezilierea unilaterală a contractului sau erau prezentate informaţii incomplete privind datele de identificare şi contact (lipsa adresei sediului social, existând doar o adresa de e-mail). Abateri din acestea au fost constatate în 14 judeţe ale ţării, printre care şi Botoşani. Comisarii de la Protecţia Consumatorilor atrag atenţia că din 179 operatori economici verificaţi, la 168 s-au constatat abateri.
Pentru 35 de operatori economici s-a dispus măsura opririi temporare a comercializării produselor până la remedierea deficienţelor iar pentru un operator economic s-a dispus oprirea definitivă a comercializării produselor expirate (adezivi), astfel încât produsele nu au ajuns la consumatori. De asemenea, s-au emis două decizii de încetare a practicilor comerciale incorecte.
Conducerea Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor le recomandă celor care fac cumpărături on-line, în primul rând, să fie atenţi când oferă detaliile cardului de credit sau debit pe internet; să verifice întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar http:// e necriptat).
Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesara achiziţiei. Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumurile de discuţii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor, precizează unul dintre comisarii botoşăneni de la Protecţia Consumatorilor.
Recomandările celor ce se ocupă cu respectarea legislaţiei pentru protecţia consumatorilor nu se opresc aici. Cumpărătorii sunt avertizaţi să evite operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o adresa de e-mail. Pentru bunurile comandate în străinătate, trebuie verificat pe site-ul vânzătorului condiţiile de returnare a bunurilor. Este important să tipăriţi la imprimantă comanda făcută şi clauzele, condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior aveţi de rezolvat o dispută cu vânzătorul.
În această perioadă, premergătoare zilelor de 1 şi 8 martie, comerţul on-line este apelat mai des ca în restul anului, de aceea controlul a fost binevenit, reuşind să mai îndrepte din abaterile de la legislaţia pentru protecţia consumatorilor, însă măsurile de precauţie nu trebuie omise de cumpărători. (Doina Marcu)