Ce spune in esenta Ordinul privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora:
OpANAF nr. 3733/2015 pune in aplicare prevederile de la art. 138 si art. 342 din noul Cod de procedura fiscala prin care se permite adoptarea de metode indirecte de stabilire a veniturilor realizate de persoanele fizice ce vor fi supuse unei inspectii fiscale.
Desigur, aceste metode indirecte sunt absolut necesare in determinarea si estimarea bazei impozabile pentru persoanele fizice, acestea neavand obligatia sa conduca o contabilitate sau, de la caz la caz, acestea neinregistrandu-se fiscal si implicit neavand organizata contabilitate.
Cele trei metode reglementate de acest act normativ sunt: metoda sursei si utilizarii fondului; metoda fluxurilor de trezorerie si metoda patrimoniului net.
Oricare dintre aceste metode poate fi folosita in functie de situatia personala, de cazul concret in care se afla persoana fizica. In acest sens, metoda sursei si utilizarii fondului consta in determinarea valorii utilizarilor de fonduri si a surselor, identificarea surselor impozabile declarate si a celor nedeclarate, stabilirea venitului suplimentar din surse neidentificate, ca diferenta intre valoarea utilizarilor de fonduri si valoarea surselor de fonduri si aplicarea tratamentului fiscal corespunzator veniturilor impozabile nedeclarate cu surse identificate.
In esenta, prin metoda sursei si a utilizarii fondurilor se determina totalul fondurilor utilizate de persoana fizica, comparandu-se diferenta intre folosirea acestor fonduri si sursa impozabila a lor.
Metoda fluxurilor de trezorerie este o metoda usor de folosit in cazurile in care se identifica persoane cu tranzactii bancare de sume semnificative. Metoda presupune identificarea platilor facute din conturile bancare si compararea acestora cu veniturile declarate la impozitare.
Metoda patrimoniului net porneste de la identificarea activelor si a altor bunuri si titluri financiare detinute de persoana fizica la sfarsitul perioadei comparativ cu inceputul perioadei. Cresterea de patrimoniu net se va compara cu veniturile declarate.
Ce spune in esenta Ordinul pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal:
OpANAF nr. 3698/2015 reglementeaza in principal declaratiile prin care se modifica vectorul fiscal al persoanei impozabile. Noutatea absoluta fata de anul trecut e ca orice modificare intervenita ulterior inregistrarii fiscale se declara in termen de 15 zile de la momentul in care a intervenit modificarea fata de 30 zile termenul anterior.
In vectorul fiscal se vor regasi urmatoarele taxe si impozite:
taxa pe valoarea adaugata;
impozitul pe profit;
impozitul pe veniturile microintreprinderilor
accizele;
impozitul la titeiul din productia interna
impozitul pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor;
contributia pentru asigurari sociale de sanatate;
contributia de asigurari pentru somaj;
contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
contributia de asigurari sociale
contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
contributia pentru concedii si indemnizatii;
redeventele miniere;
redeventele petroliere;
contributia pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii;
impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural;
impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale;
impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale;
impozitul pe constructii; taxa de autorizare/taxa de licenta din domeniul jocurilor de noroc.
Declaratiile reglementate de acest ordin sunt:
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod 14.13.01.10.11/1;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania (015), cod 14.13.01.10.11/n;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal (020), cod 14.13.01.10.11/2;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice care nu detin cod numeric personal (030), cod 14.13.01.10.11/3;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru institutii publice (040), cod 14.13.01.10.11/4;
Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului (050), cod 14.13.04.16;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru sediile secundare (060), cod 14.13.01.99/c;
Declaratie privind sediile secundare (061), cod 14.13.01.99/b;
Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (070), cod 14.13.01.10.11/5;
Certificat de inregistrare in scopuri de TVA, cod 14.13.20.99/1;
Certificat de inregistrare fiscala, cod 14 .13.20.99/2.Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.
Agentia de stiri HotNews