La ora actuală în judeţul Botoşani sunt cuprinse în cadrul sistemului de formare profesională şase grupuri şcolare. Printre unităţile şcolare incluse în program se numără Grupul Şcolar de Industrie Uşoară, Grupul Şcolar Agricol, Colegiul Economic „Octav Onicescu” Botoşani şi Grupul Şcolar „Gheorghe Asachi”, care este şi centru de resurse pentru Regiunea Nord –Est. Unităţile de învăţământ prinse în cadrul proiectului s-au bucurat de fonduri europene nerambursabile, de-a lungul anilor valoarea totală a finanţărilor ridicându-se la 3 milioane euro. Cu ajutorul finanţării şcolile au beneficiat de reabilitarea atelierelor, dotări cu utilaje, aparatură, precum şi formarea personalului didactic de specialitate. Potrivit inspectorului general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Horia Negrescu în curând încă trei grupuri şcolare vor intra în cadrul sistemului de formare profesională prin intermediul programului PHARE 2004. Cele trei unităţi de învăţământ sunt Grupul Şcolar „Regina Maria” Dorohoi, Grupul Şcolar Şendriceni şi Grupul Şcolar „Nicolae Bălcescu”.
„Ne interesează să aducem formarea profesională la standarde cât mai înalte. Vrem să oferim elevilor şansa şi ocazia de a obţine formare profesională la fel de bună ca în oricare altă ţară membră a Uniunii Europene”, susţine inspectorul general. El susţine s-a realizat o repartizare pe 11 zone ocupaţionale, căutând în acest fel să implementeze sisteme de formare profesională astfel încât să acopere întreg teritoriul judeţului. În cadrul programului sun vizate şcolile în care se oferă formare în domeniul profesional, fiind incluse şi liceele cu specializare tehnologică şi şcolile de arte şi meserii. În opinia inspectorului general din cauza mentalităţii greşite această latură a învăţământului privind formarea profesională, a fost ignorată foarte mult timp. Astfel, în perspectiva prezenţei României ca membru al Uniunii Europene, învăţământul tehnic şi profesional va căpăta o importanţă mult mai mare. Horia Negrescu consideră că spre deosebire de alte ţări membre ale Uniunii Europene, în România ponderea învăţământului teoretice este nefiresc de mare faţă de învăţământul tehnic profesional. Din punctul de vedere al inspectorului general această latură a învăţământului oferă nu numai educaţie şi cultură generală, ci oferă şi o calificare profesională. În judeţul Botoşani în cadrul reţelei şcolilor care oferă formare profesională sunt cuprinse 16 unităţi de învăţământ. (Margareta NICHIFOR)