Reprezentanţii Executivului au prezentat un nou proiect de lege privind securitatea şi sănătatea în muncă. Actul normativ stabileşte şi principalele obligaţii ale lucrătorului, cărora le revine răspunderea de a avea grijă de securitatea şi sănătatea proprie, şi a celorlalţi participanţi la procesul de muncă, precum şi de a respecta instrucţiunile date de propriul angajator. Roxana Gavril, responsabil birou relaţii mass-media din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), a menţionat că proiectul aduce modificări în conformitate cu directivele europene cu privire la introducerea de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă. Motivul, legislaţia actuală nu mai corespunde acestor directive şi a modului în care trebuie să se manifeste preocuparea pentru sănătate şi securitate. "Printre elementele de noutate ale noului proiect se numără şi faptul că angajaţii nu mai trebuie să achite 50% din comisionul echipamentului de protecţie. Angajatorul trebuie să achite costul integral al echipamentului de protecţie. Aplicarea măsurilor de securitate, igiena şi sănătate nu trebuie să implice nici un cost pentru salariaţi", a menţionat Roxana Gavril. Angajatorii au obligaţia de a asigura obligatoriu şi gratuit materialele igienico-sanitare. În acelaşi timp trebuie luate măsuri prin care se asigură supravegherea sănătăţii lucrătorilor în funcţie de riscurile privind securitatea şi sănătatea în muncă astfel încât fiecare lucrător să poată beneficia de supravegherea sănătăţii la intervale regulate. Noua lege cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă va intra în vigoare de la 1 octombrie 2006. De la 1 ianuarie 2007, potrivit aceloraşi noi norme legale, se interzic activităţile care expun lucrătorii la fibre de azbest în timpul extracţiei azbestului, fabricării şi prelucrării produselor din azbest. Fac excepţie activităţile de tratare şi eliminare a produselor provenite din demolarea şi îndepărtarea azbestului. (Petronela MELENCIUC)