Contractul de concesiune are ca obiect orice monument istoric aflat în domeniul public sau privat al statului ori al unităţii administrativ teritoriale, inclusiv cele aflate în administrarea regiilor autonome, companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau a altor societăţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat.
Iniţierea concesionării are la bază un studiu de oportunitate efectuat în prealabil de către concendent. În scopul luării unei decizii privind concesionarea, la primirea propunerii de concesionare formulată de un investitor interesat, concendentul are obligaţia să procedeze la întocmirea studiului de oportunitate în termen de 60 de zile de la data înregistrării propunerii, în cazul în care părţile nu convin asupra altui termen. Studiul de oportunitate trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- decrierea monumentului istoric care urmează să fie concesionat;
- motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu care justifică acordarea concesiunii;
- investiţiile necesare pentru protejarea, conservarea, restaurarea şi/sau punerea în valoare a - monumentului istoric;
- nivelul minim al redevenţei;
- propunerea de procedură de atribuire a concesiunii avută în vedere şi justificarea alegerii procedurii, potrivit legii;
- durata estimată a concesiunii;
- termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
- detalii tehnice şi de funcţionare necesar a fi respectate, elaborate în conformitate cu avizul comisiilor zonale sau, după caz, al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice;
- avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare, după caz;
- avizul obligatoriu al structurii de administrare în cazul în care obiectul concesiunii îl constituie bunuri aflate în interiorul unei arii naturale protejate.
În baza studiului de oportunitate concendentul elaborează caietul de sarcini al concesiunii. Caietul de sarcini va cuprinde obligaţiile ce revin concesionarului în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în Obligaţia de folosinţă a monumentului istoric, întocmită potrivit dispoziţiilor Ordinului ministrului Culturii şi Cultelor nr. 2684/2003 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric şi a conţinutului acesteia, precum şi alte obligaţii.
Oferta propriu-zisă trebuie să cuprindă detaliat toate condiţiile prevăzute în caietul de sarcini, alte obligaţii pe care ofertantul şi le asumă, precum şi date tehnice şi financiare referitoare la:
- investiţiile pe care se obligă să le realizeze;
- perioada preconizată de amortizare a investiţiilor;
- standardele de calitate a bunurilor aduse ca investiţii;
- standardele de calitate a activităţilor sau serviciilor publice ce urmează a fi prestate;
- preţurile şi/sau tarifele pe care îşi propune să le practice redevenţa.
Procedurile de atribuire a contractului de concesiune a monumentelor se realizează prin licitaţie sau negociere directă.
În cazul procedurii de licitaţie, concendentul are obligaţia să publice anunţul în Monitorul Oficial al României, Partea a VI- a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unul de circulaţie locală. Procedura de licitaţie se poate desfăşura numai dacă în urma publicării anunţului de licitaţie au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile. În caz contrar, concendentul este obligat să anuleze procedura şi să organizeze o nouă licitaţie. Dacă situaţia se repetă şi în cazul celei de-a doua licitaţii, concendentul va decide iniţierea procedurii de negociere directă.
Anunţul de atribuire se transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, partea a VI a, în cel mult 20 de zile calendaristice de la finalizarea procedurii de atribuire a contractului de concesiune. Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune se poate face în cazurile şi în condiţiile prevăzute de dispoziţiile art. 43-45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.