Guvernul a adoptat, în sedinta de miercuri, o hotarâre pentru aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Noul statul al CNAS a fost elaborat în conformitate cu prevederile legii reformei în domeniul sanitar, nr. 95/2006. Un element de noutate se refera la structura de conducere, care a fost largita prin instituirea unui Comitet director alcatuit din presedinte, vicepresedinti, director general si directorii generali adjuncti ai CNAS. Atributiile comitetului director al CNAS se aproba prin ordin al presedintelui CNAS, cu avizul Consiliului de Administratie. Sfera conflictului de interese se largeste, pentru personalul CNAS si al caselor de asigurari de sanatate subordonate, pâna la afinii sau rudele de gradul IV, iar presedintii directori generali si membrii consiliilor de administratie vor fi obligati sa depuna declaratii de avere si de interese.
Personalului din sistemul asigurarilor sociale de sanatate i se interzice în mod expres sa desfasoare activitati la furnizorii de servicii medicale. Reglementarea, prezenta în legislatia generala referitoare la declaratiile de avere si la conflictul de interese, acum a fost introdusa si în statutul CNAS, iar incompatibilitatile au fost extinse si pentru personalul contractual al Caselor de asigurari, astfel încât sa fie acoperitoare, din punct de vedere al specificului sistemului, pentru toti angajatii, nu numai pentru functionarii publici. Prin noul statut se mai reglementeaza si posibilitatea atragerii de experti, atât pentru implementarea programelor nationale curative, cât si pentru alte activitati, în scopul realizarii atributiilor CNAS la un înalt nivel de expertiza medicala. Noul statut reglementeaza si modul de solutionare a eventualelor divergente aparute în procesul luarii deciziilor în consiliul de administratie, dând posibilitatea motivarii documentate a sustinerilor si consultarii partenerilor sociali. Astfel, daca se constata starea de divergenta, presedintele poate cere membrilor consiliului de administratie motivarea documentata a sustinerilor lor, iar acestia îi pot solicita la rândul lor date, rapoarte, informatii suplimentare sau termen de consultare cu partenerii sociali. În cazul în care divergentele nu sunt solutionate astfel, presedintele CNAS va invita reprezentanti ai ministerelor sau ai organelor de specialitate competente în problema aflata în divergenta, pentru clarificarea argumentelor care stau la baza diferentei de opinii. Statutul CNAS este avizat de Consiliul de Administratie si aprobat prin Hotarâre de guvern, în timp ce vechea legislatie preciza ca aprobarea documentului amintit se facea prin ordin comun al ministrului Sanatatii si al presedintelui CNAS. Prevederile Statutului se aplica si Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pâna la data reorganizarii acestora, în vederea privatizarii. (Standard Media)