S-a mai intamplat odata, pe vremea ministrului de trista amintire Adrian Cioroianu, si sa ne amintim cate balbe, contratimpi si nedumeriri s-au iscat pana cand persoana aflata sub acelasi tip de acuzatie a fost totusi retrasa de la post, lasandu-ne acelasi gust amar ca si prestatia ministrului in cauza. Din nou, acum, exact acelasi scenariu, exact acelasi tip de problema. Evident, este posibil ca individul respectiv sa fi facut parte dintr-o asemenea retea. Si daca este asa, atunci noul ministru de extrene ar trebui sa-si aduca aminte de faptul ca asemenea acuzatii au mai aparut in ultimul timp, producand chiar o virulenta iesire publica a lui Traian Basescu care a cerut imperativ sa se faca ceva curatenie prin consulatele Romaniei.
Repet, situatia este posibila si, daca lucrurile stau asa, stau sub zodia penalului si nu mai e nimic de spus in afara intrebarii - si ea persistenta - asupra modalitatilor de selectie a personalului consular, adeseori prima poarta de contact a cetatenilor straini cu Romania si realitatile sale administrative. Dar daca nu asa stau lucrurile, de ce Romania nu a reactionat imediat? Nu tine scuza ca noul ministru de externe de-abia fusese numit, macar daca ne gandim la numarul foarte mare de functionari de toate gradele pe care-i hraneste cu larghete statul roman tocmai pentru a se ocupa de asemenea probleme. Si, ca sa fiu si mai clar, precizez ca nu ma gandesc doar la Ministerul de Externe, ci si la serviciile specializate care ar fi trebuit sa stie exact cum stau lucrurile si sa elaboreze imediat varianta de raspuns bazata pe argumente si fapte foarte clare.
Iar Ministerul de Externe, convins de eventuala nevinovatie a functionarului sau, declansa procedura uzuala in caz de criza, convocandu-l pe ambasadorul Republicii Moldova pentru a transmite protestul oficial al tarii noastre. N-a fost sa fie asa. Drept care, vinovati sau nu, ca natie, am mai primit o palma. Dureroasa pentru ca vine in contextul in care Romaniei i se cere, asemeni tuturor tarilor care se afla la frontierele UE, sa aiba un sistem performant pentru a preveni migratia ilegala si pentru a securiza astfel intreg sistemul european.
Aici lovesc autoritatile de la Chisinau, stiind foarte bine ca asta doare foarte tare la Bruxelles si ca, astfel, se mai adauga, pe drept sau nu, un alt punct de incertitudine in privinta Romaniei pe care, de altfel, nu inceteaza s-o acuze de amestec in treburile interne. Asta in plus fata de faptul ca, in ciuda asigurarilor date de Leonard Orban, comisarul roman pentru multilingvism, Comisia Europeana continua sa publice avize de concurs pe adresa de Internet a Delegatiei de la Chisinau solicitand candidaturi pentru vorbitorii de limba moldoveneasca mostra clara a cat stie si cat poate sa faca in mod real cel mai bine plasat reprezentant roman in structurile europene si, mai ales, cata atentie i se da... Nu inteleg si nu voi putea niciodata sa accept faptul ca, an dupa an, administratia noastra, de oricare culoare politica ar fi fost ea, se lasa calcata in picioare si batjocorita cu atata bunavointa si liniste sufleteasca. Daca noi insine nu suntem in stare sa proiectam in exterior o imagine de forta, daca nu stim sa ne impunem punctele de vedere, credeti ca altii o vor face pentru noi? Nu, pentru ca ei se ocupa tocmai de proiectarea propriei lor imagini de putere. Problemele acestea nu sunt simple intamplari nefericite nascute din incompetenta personajelor respective. Devin, iata, amenintari reale de securitate la credibilitatea Romaniei.Cristian Unteanu (foto), ZIUA
(Romanien Global News)