Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Infracţiuni
Economic
Administraţie
Social
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Comentarii
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
1900
De la 07 Ianuarie 2003
123135640
pnl

Povara fiscală pentru salariat versus PFA:

  • Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2018 - analiza EY
  • 11 December 2017, 23:00
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 79/2017 aduce modificări importante în domeniul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale. În acest context, reducerea impozitului pe venit şi transferul de contribuții sociale de la angajator la angajat (cu reducerea doar la nivel procentual a acestora și asta limitat la doar 2%) au reprezentat subiectele cel mai dezbătute în ultima perioadă. Modificări substanțiale sunt aduse nu doar veniturilor de natură salarială, ci și celor din activități independente. Dacă modificările pentru veniturile din salarii au stârnit multe dezbateri controversate, cele privind activitățile independente au părut să treacă mai mult neobservate sau extrem de puțin atinse, explică Claudia Sofianu, Partener EY România.
Făcând un calcul simplu al nivelului de contribuții sociale care ar urma să se datoreze pentru cele două tipuri de venit, constatăm o discrepanță semnificativă, care nu poate să nu ridice niște semne de întrebare cu privire la scopul avut prin introducerea unor astfel de modificări, precum și la tentațiile care ar putea să apară în viitor cu privire la forma de muncă sau colaborare între companii și persoanele fizice.
Astfel, în contextul în care un salariat câștigă un venit salarial brut de 5.000 lei/lună, acesta va avea aceeași povară fiscală (impozit pe venit și contribuții sociale individuale) ca și persoana care câștigă un venit din activități independente de 3 ori mai mare (mai specific - 14.575 lei).
De unde această diferență enormă?
Aceasta rezultă ca urmare a introducerii plafonului lunar la nivelul unui salariu de bază minim brut pe țară (i.e., prevăzut a fi de 1.900 lei), pentru care se vor datora contribuțiile sociale în cazul veniturilor din activități independente.
Deși venitul la care se poate asigura în scopuri de asigurări sociale o persoană care desfășoară activități independente poate fi unul ales, e puțin probabil ca acest venit ales să fie de prea multe ori mai mare decât cel minim impus de lege. Chiar dacă, și în prezent, există plafoane la aceste contribuții în cazul veniturilor din activități independente, totuși, acestea sunt relativ mai mari.
În consecință, începând cu 1 ianuarie 2018, deși contribuțiile sociale plătite pentru un venit salarial sunt în creștere, cele plătite pentru veniturile din activități independente sunt în scădere. Astfel, ajungem la concluzia că, oricât de mult ar câștiga pe lună o persoană fizică din activități independente, fie 5.000 lei, fie 1.000.000 lei, nivelul de contribuții va fi același, adică 665 lei/lună.
În acest context, făcând o analiză a viitorului mod de impunere a celor două tipuri de venit, nu ne putem abține din a ridica o serie de întrebări: ce ne va aduce anul 2018? Va crește sau va scădea numărul de salariați?
Vom asista la o nouă migrare artificială de la salariat la persoană fizică autorizată pentru a beneficia de o impozitare mai avantajoasă?
O migrare, am putea spune, care ar încălca legea dacă nu sunt respectate diverse condiții. Dacă ne aducem bine aminte, o astfel de structură a fost des și în mod abuziv folosită în trecut și a fost expusă diverselor controale fiscale (reclasificarea în activități dependente).
Iar, în final, s-a ajuns la amnistia fiscală. Ce impact va avea o astfel de colectare mai redusă pentru anumite tipuri de venituri asupra fondurilor de contribuții sociale?
Agentia de stiri HotNews

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul zilei: Cruzime matrimonială
Horoscopul zilei de 12.12.2017
USR a depus peste 270 de amendamente la proiectul de buget pe 2018.
Claudiu Nasui: Ne dorim mai putini bani in PNDL, faimosul program numit "pixul lui Dragnea"
Eugen Tomac, despre protestele de duminica:
A fost o actiune organziata pentru a-i face revenirea in viata politica a indecisului Dacian Ciolos, iar PMP nu a fost acolo pentru ca nu a fost invitat
Cinci masuri de austeritate fiscala ale Guvernului,
aparute in aceste zile in Monitorul Oficial
Grupul de state impotriva coruptiei din cadrul Consiliului Europei (GRECO) cere Romaniei
informatii privind modificarile la legile justitiei. Polonia, vizata si ea
Bugetul pe 2018 este dezastruos pentru investitii.
S-au taiat bani de la autostrazi si cai ferate si alocarea pentru intretinerea drumurilor e la jumatate - Deputat USR
Ecaterina Andronescu, chemata la DNA in dosarul privind baza Cutezatorii
Dezbatere privind Statutul politistului la Ministerul de Interne.
ONG-ul Alianta pentru combaterea abuzurilor atrage atentia ca "I se da politistului o putere foarte mare, se poate ajunge la umilirea cetateanului"
Legile justitiei - care este stadiul celor trei proiecte din controversatul pachet
pe care PSD vrea sa il adopte pana la Craciun
Cine mai poate opri legile justitiei? O posibila solutie in extremis
Noi detalii despre corupţia din Justiţia şi Poliţia Botoşani. Cazul Mihai Cliveţ
Ioan Rotundu
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Catalin Flutur Valeriu Iftime
Ultimele articole de pe blog