Viceprimarul Florin Ghiorghiţă a anunţat că Pietonalul Unirii intră în reparaţii. Era şi timpul! Cel puţin, în faţa clădirii Muzeului judeţean, pavelele s-au măcinat şi au creat adevărate capcane pentru pietonii neatenţi pe unde calcă. Dar problema reparaţiilor, care este bine venită, nu trebuie să ne abată atenţia de la adevăratele cauze care au condus la această situaţie. Pentru că aceste reparaţii costă bani mulţi, şi ele nu se impuneau atât de devreme. Iată de ce noi am considerat să aducem în actualitate fapte ale edililor noştri de mult uitate.
Pietonalul Unirii a început să fie construit pe vremea când primarul Botoşanilor era Ioan Cojocariu, acum decedat. Din echipa lui Cojocariu mai făceau parte doi viceprimari: Ioan Viorel Ciobanu, la acea vreme membru al PD şi Romulus Eram, membru PNL. Erau de notorietate publică câteva aspecte din activitatea acestei echipe de administraţie publică. Despre Romulus Eram se spunea că dacă-i dai 100 de mărci, rezolvi cu el orice problemă. Viorel Ciobanu avea alte învârteli. Dar ambii viceprimari s-au înţeles sub un anumit mod de lucru. Îi puneau primarului Cojocariu, în mapa de corespondenţă, cele mai complicate cazuri, ca acesta să aibă jucăria sa. În tot acest timp, cei doi viceprimari se ocupau de problemele aducătoare de comisioane şi fel de fel de şperţuri.
Când s-au început lucrările la pietonalul Unirii, furnizorul de pavele a devenit societatea Cara SRL. Iar asociaţii acestei societăţi erau Ioan Viorel Ciobanu şi inginerul Ioan Ştefănescu, inspector la Inspecţia în Construcţii. Pavelele se confecţionau pe un teren situat în curtea Consumcoop, vizavi de fostul ICIL şi vecin cu fostul Plafar. Faptul că Viorel Ciobanu era unul dintre asociaţi, se explică de ce pavelele s-au contractat de la Cara SRL şi nu de la o societate cu experienţă în domeniu.
De la primele pavele puse, specialiştii au afirmat că acestea n-au rezistenţa necesară şi că se vor descompune sub efectul intemperiilor şi se vor uza prea repede sub încălţămintea pietonilor. Primar în funcţie fiind, Cojocariu a fost nevoit să ia atitudine şi să se renunţe la pavelele de la Cara. Aşa se explică degradarea pietonalului din capătul dinspre bulevardul Eminescu şi până prin dreptul Hotelului Maria, pentru că aceasta este porţiunea unde s-a lucrat cu pavele de la Cara. Şi aceasta este porţiunea care necesită acum reparaţii.
A venit rândul lui Egner ca să fie primar. Pentru că lucrările la pietonal trenau, Egner a schimbat unele elemente din proiect, a agreat ale societăţi producătoare de pavele şi, târâş-grăbiş a dus lucrarea la bun sfârşit. Acum se văd rezultatele. Materiale de calitate proastă, lucrări de asamblare de o calitate şi mai proastă (apa de ploaie şi cea provenită din zăpadă pătrunde sub pavele, îngheaţă iarna, creând denivelări sau descompunând romburile de mozaic).
În aceeaşi vreme cu Pietonalul Unirii s-a proiectat şi pietonalul Transilvaniei (foto 1 - partea finalizată). Primarul Egner, atras de mirajul comisioanelor, a procedat în aceeaşi manieră în care s-a procedat şi cu pietonalul Unirii. S-au acceptat pavele de calitate proastă, s-a turnat mozaic care s-a desfăcut sub stropii de ploaie iar lucrarea nu s-a terminat nici acum.
Primarul Flutur este nevoit să stagneze cu lucrarea din mai multe motive obiective. Problema cea mare este accesul maşinilor la hala veche de carne, dar şi la cea nouă. Finalizarea pietonalului presupune închiderea accesului la gurile de descărcare a maşinilor care transportă carne şi preparate din carne. Singura posibilitate de acces este prin interiorul pieţei şi pe sub peretele halei vechi. Numai că acest traseu este blocat de către chioşcurile florarilor. Mai întâi trebuie ca cei de la Urban Serv, care administrează piaţa centrală a Botoşanilor, să rezolve problema căii de acces a maşinilor la gurile de descărcare şi apoi se va putea continua finalizarea lucrărilor la pietonalul Transilvaniei (foto 2 - partea nefinalizată).
Să mai luăm act că există un proiect pentru realizarea unui pasaj subteran pe sub actuala intersecţie semaforizată, ca să se descongestioneze intersecţia stradală de traficul pietonal. Ori acest pasaj va fi terminalul pietonalului, deci sunt lucrări legate una de alta. Anul 2009 se anunţă auster şi pentru primăria Botoşani. Aşa că sunt slabe nădejdi ca aceste lucrări să fie finalizate.
Şi mai există o problemă. Se vor începe lucrările de reparaţii la Pietonalul Unirii, dar nu-i departe vremea când va trebui să se facă reparaţii şi la bulevardul Eminescu, porţiunea stradală şi trotuarele amprentate tot cu materiale de proastă calitate. Iar de execuţia acestei lucrări a răspuns fostul viceprimar Romulus Eram. Vă spune ceva numele? Cred că da. Pe banii cui se fac toate aceste lucrări? Pe banii noştri, fără doar şi poate. (Ioan Rotundu)