Cetăţenii spanioli cunosc prea puţin produsele româneşti iar unii sunt confuzi cu privire la produsele provenite de aici, potrivit unui studiu al institutului de sondare a opiniei publice Gallup realizat la comanda Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale. Cele mai bine văzute produse româneşti sunt produsele de artizanat, 29 la sută din cei intervievaţi declarând că au sentimente pozitive faţă de aceste produse, în timp ce opt la sută au sentimente negative, urmate de produsele agricole, 18 la sută au răspuns că au o părere pozitivă în timp ce zece la sută au o părere negativă. La polul opus se află produsele de software, patru la sută dintre repondenţi având o părere pozitivă, în timp ce 18 la sută având sentimente negative. Un procent de 17 la sută dintre repondenţi sunt de părere că produsele altor ţări est-europene sunt mai bune decât cele româneşti, în timp ce 47 la sută consideră că sunt de aceeaşi calitate, iar numai unu la sută sunt de părere că sunt mai bune decât produsele româneşti. Potrivit studiului, mass-media din Spania tinde să creeze o imagine negativă României, 30 la sută dintre cei intervievaţi declarând că au o părere pozitivă despre români, părere pe care şi-au format-o după ce au intrat în contact direct cu aceştia, în timp ce 33 la sută dintre cei care au declarat că au o părere negativă despre români sunt cei au avut contact cu români prin intermediul mass media din Spania. În general, cetăţenii spanioli nu cunosc foarte multe lucruri despre România, ceea ce însă oferă oportunităţi sporite de a poziţiona eficient România şi produsele româneşti pe piaţa spaniolă, ca urmare a unui efort cuprinzător de marketing şi comunicare. Cercetarea a fost realizată între 24 noiembrie şi 12 decembrie 2005, fiind prima evaluare amplă şi exactă a percepţiei asupra României şi produselor româneşti peste hotare. Alegerea Spaniei ca spaţiu de cercetare a fost motivată prin relaţiile de prietenie tradiţionale dintre cele două ţări, legăturile culturale puternice, importanţa pieţei spaniole pentru exportatorii români şi numărul mare de cetăţeni români prezenţi în Spania. Cercetarea constituie un instrument la dispoziţia autorităţilor şi a diferitelor industrii naţionale, interesate de întărirea prezenţei produselor româneşti pe pieţele de profil din Uniunea Europeană. Studiul reprezintă un argument suplimentar pentru companiile româneşti, pentru a investi masiv în branding şi promovare pe pieţele externe, înaintea aderării României la Uniunea Europeană. Agenţia pentru Strategii Guvernamentale a demarat procedurile pentru realizarea unui studiu similar, în Germania.