Profesorii sunt chestionaţi privind practicile de predare, atitudinea la clasă, satisfacţia la locul de muncă. În perioada 9-30 martie 2012, s-a desfăşurat etapa de pretestare a instrumentelor de colectare a datelor în cadrul Studiului Internaţional cu privire la predare şi învăţare - TALIS 2013.
Este pentru prima dată când România participă la un astfel de demers ce are ca grup-ţintă cadrele didactice şi care se referă la procesul de predare-învăţare, respectiv mediul şcolar în general. Acţiunea a avut loc în 40 de unităţi de învăţământ din 28 de judeţe şi din municipiul Bucureşti.
Din Botoşani a fost selectată pentru participarea la studiul TALIS Şcoala generală cu clasele I-VIII Elena Rareş nr. 8 Botoşani. În acest an studiul TALIS vizează activitatea cadrelor didactice din învăţământul gimnazial, cât şi şcolile eligibile PISA.
Întrebările din chestionare au vizat următoarele aspecte: generalităţi despre mediul socio-educaţional (10%), dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice (17%), evaluarea activităţii cadrelor didactice şi feed-back-ul (20%), practicile de predare, convingeri şi atitudini (45%), climatul şcolar, managementul şcolii şi satisfacţia la locul de muncă (8%), a declarat profesorul Doru Dramu.
Modalitatea de completare a chestionarelor a fost exclusiv online. Identitatea respondenţilor este protejată, iar răspunsurile acestora nu urmăresc să evalueze performanţa profesorilor, a şcolilor sau a directorilor de şcoală.
Şcolile participante au fost selectate de către Consorţiul TALIS, conform procedurilor internaţionale de eşantionare, iar respondenţii au fost selectaţi aleatoriu.
Studiul TALIS se administrează în 33 de ţări şi reprezintă primul studiu internaţional axat pe mediul educaţional şi condiţiile de desfăşurare a activităţii profesorilor în şcoală. Studiul presupune administrarea de chestionare profesorilor care predau în învăţământul gimnazial sau în şcolile eligibile PISA, precum şi directorilor acestor şcoli. (Doina Marcu)