Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Economic
Editorial
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Reportaje
Comentarii
Religie
Pamflet
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
10698
De la 07 Ianuarie 2003
122870765

Schit Orăşeni: Cum a refuzat părintele Ungureanu să fie scos din gura lupului

  • Ioan Rotundu
  • 14 May 2017, 23:00
Aşa cum anunţasem în emisiunea Presa-n gura lu’ Rotundu de vineri seară, sâmbătă, 13 mai, conform înţelegerii prealabile făcută cu părintele Ioan Ungureanu de la Schitul Orăşeni m-am prezentat pentru a filma un reportaj legat de conflictul care s-a iscat între părinte şi creştinii din sat pe de o parte şi ierarhii din Mitropolia Iaşi de partea cealaltă.
Reamintesc celor care nu cunosc cazul acestui scandal că părintele de la Schitul Orăşeni, comuna Cristeşti, judeţul Botoşani a fost acuzat de părintele protopop Lucian Leonte că nu-l pomeneşte în biserică pe Teofan, mitropolitul Moldovei în scaun. Protopopul, însoţit de Părintele ic. stvr. Marian Timofte ,vicar administrativ al Arhiepiscopiei Iaşilor, Mitropolia Moldovei şi Bucovinei şi preot paroh al Bisericii „Sfântul Spiridon” din Iaşi şi de câţiva preoţi de la parohiile din Botoşani susţinători ai părintelui protopop Leonte s-au prezentat la Schitul Orăşeni în ziua de 5 mai pentru a-l înlocui din funcţie pe părintele Ungureanu.
Preotul susţine că nu l-a pomenit la slujbe pe mitropolitul Teofan pentru că acesta a semnat anul trecut, în Creta, un document prin care a acceptat colaborarea frăţească şi cu alte culte şi că a fost de acord cu oficierea căsătoriei între homosexuali. A mai clamat preotul Ungureanu că de peste opt luni de zile este ameninţat la telefon în fel şi chip ca să părăsească parohia Schit Orăşeni. În discuţia premergătoare filmări părintele Ungureanu a mai reclamat faptul că presa a deformat realitatea şi că n-a menţionat numărul corect al enoriaşilor care i-au luat apărarea iar vorbele i-au fost răstălmăcite.
Aşa stând lucrurile, i-am promis părintelui că prin reportajul pe care-l voii realiza va avea posibilitatea să-şi spună punctul de vedere pe îndelete, că voi filma şi poziţia sătenilor şi că voi pune în evidenţă şi munca sa de 17 ani depusă în întreţinerea bisericii care este şi monument istoric.
La discuţia noastră, care a avut loc joi seară, 11 mai, au asistat peste o sută de săteni iar prin dialogul meu cu ei ne-am înţeles că le ofer posibilitatea să-şi spună păsul în mod organizat şi civilizat.
Sâmbătă dimineaţă m-am prezentat, conform înţelegerii, să filmez reportajul. Numai că părintele mi-a cerut să-i semnez un document prin care mă angajat să respect anumite reguli pe care i le-ar fi dictat un oarecare duhovnic al său de la sun site ortodox. I-am explicat părintelui că nu pot semna un astfel de document pentru simplul fapt că aş accepta limitarea rolului meu de realizator de emisiune şi de creaţie, pentru că reportajul este o formă de creaţie prin imagini şi cuvinte şi nu am dreptul să-l fac prizonierul unor tipare impuse nu ştiu de ce minte necunoscătoare a regulilor laice de exprimare.

I-am mai explicat că duhovnicul său încalcă dreptule constituţionale la exprimare şi liberă informare a cetăţenilor iar cerinţele impuse prin document încalcă drepturile mele stabilite prin legea 544/2001 privi8nd liberul acces la informaţiile de interes public. Dacă aş fi semnat un astfel de document aş fi creat un precedent periculos pentru libertatea presei în ce priveşte libera exprimare.
Părintele l-a sunat pe acel duhovnic şi mi l-a dat la telefon. Omul s-a prezentat ca fiind jurist la nu ştiu ce site ortodox. I-am explicat că documentul său este unul care-mi încalcă drepturile de jurnalist realizator de televiziune. Nu m-am înţeles. O ţinea una şi bună că sunt reguli canonice şi că dacă nu le accept nu voi putea filma.
I-am replicat că biserica este instituţie publică, preotul plătit din banii publici şi că este dreptul meu să filmez chiar dacă părintele nu vrea să colaboreze. Omul s-a prezentat a fi jurist dar nici pe departe nu avea limba juridic şi nici nu părea să cunoască drepturile cetăţeneşti consfinţite prin Constituţie privind dreptul la informare. Poate că o fi ştiind drept ecumenic dar eu nu realizam un reportaj cu conţinut teologic şi voiam să surprind cât mai corect cauza conflictului şi opinia cetăţenilor.
I-am închis telefonul spunându-i pretinsului jurist că terfeloaga lui nu am cum s-o semnez pentru că prin conţinutul ei se încalcă legea iar orice convenţie civilă scrisă sau verbală care încalcă legea este nulă de drept.
Pentru că i-am refuzat ferm duhovnicul, părintele a refuzat să mai realizăm reportajul. A devenit iritat, coleric, şi a început să citească documentul celor peste o sută de săteni prezenţi. Sătenii ăl ascultau ca hipnotizaţi. Orice dialog aş fi legat cu ei ar fi fost inutil. Mi-am dat seama că sunt prizonierii preotului şi că logica juridică a faptelor nu este pe înţelesul şi puterea lor de pricepere.
Le-am spus sătenilor că ies în stradă şi-i aştept să-şi spun păsul. Am aşteptat un sfert de oră dar n-a ieşit niciunul din curtea bisericii. Ascultau vorbele colerice ale părintelui. Am plecat cu un gust amar. Un preot care vreme de 17 ani a muncit să aducă la un nivel civilizat o biserică monument istoric c u concursul financiar al sătenilor şi al sponsorilor, dar a căprui raţiune, putere de înţelepciune au rămas tributare unor tipare religioase cu iz medieval a intrat în conflict cu şefii Biserici tocmai pentru că nu are puterea înţelegerii ce înseamnă toleranţa religioasă, convieţuirea şi colaborarea dintre culte.
Părintele Ungureanu a demonstrat vrednicie în a întreţine aprins spiritul credinţei în rândul sătenilor dar nu are resursa intelectuală, orizontul cultural, care să-i permită să facă diferenţa dintre credinţă, religie şi progresul civilizaţiei umane de care price slujbaş al credinţei trebuie să ţină cont. Ciudat, părintele Ungureanu foloseşte în biserică descoperirile moderne ale ştiinţei, foloseşte mijloacele de comunicare şi exprimare ale ştiinţei dar nu acceptă ca şeful său ierarhic, fie el şi mitropolit, să modernizeze, să armonizeze anumite canoane bisericeşti cu cele ale lumii civilizate. Părintele nu are nici informaţiile necesare şi nici căderea funcţiei deţinută să judece faptele şefilor atunci când faptele lor aşează Biserica în rând cu lumea civilizată.
În ce-i priveşte pe săteni, ei sunt tributari concepţiei religioase a preotului, concepţie cu care i-a îndoctrinat vreme de 17 ani. Au dreptate să-şi apere preotul pe care l-au susţinut financiar să aducă parohia la un nivel civilizat dar nu au căderea să judece faptele ierarhilor pentru deciziile luate în interesul Bisericii decât numai dacă faptele lor încalcă legile ţării.
Iar la Schitul Orăşeni există un interes ce nu are nimic comun cu credinţa şi religia. Pentru nechibzuinţa cu care părintele Ungureanu a sfidat orânduielile bisericeşti, au cei de la Mitropolie ac de cojocul lui şi fără să-l mute din parohie. Dar altul ar fi motivul pentru care preotul Ungureanu trebuie să dispară de la Schit Orăşeni. Există suspiciunea că părintele protopop Lucian Leonte vrea să elibereze parohia pentru feciorul său Constantin, care acum este preot cu jumătate de normă la Blândeşti şi jumătate de normă la biserica tăticului protopop, adică Sf. Ilie din Botoşani.
Suspiciunea a prins şi mai mult rădăcini când în 5 mai s-au prezentat la Schit Orăşeni pentru a-l demite pe preot, protopopul Leonte însoţit de vicarul Marian Timofte. Acest vicar a fost la începutul carierei sale bisericeşti diacon şi preot sub autoritatea protopopului Leonte. Apoi, protopopul mai are un ginere, Bogdan, inspector în cadrul Mitropoliei Iaşi.
Toată această încrengătură de rudenie, prietenie şi graba cu care s-a dorit înlăturarea preotului Ungureanu conduc la concluzia, poate nu lipsită de adevăr, că părintele protopop Lucian Leonte a pus ochii pe parohia de la Schit Orăşeni pentru fiul său Constantin.
Mesajul meu pentru săteni este că nu vor putea împiedica schimbarea preotului prin a se aduna ciopor în curtea bisericii şi vocifera în grup. Mitropolia are puterea juridică, administrativă şi bisericească să pună un nou preot. O poate face lesne cu ajutorul jandarmilor.
Ce vor face sătenii? Vor sta cu mortul pe masă? Alt preot nu va veni la înmormântare, botez, cununie pentru că ar risca să fie pedepsit de şefii săi ierarhici. Vor ţine mânie câteva zile apoi se vor obişnui cu noul preot. Ierarhici Bisericii cunosc foarte bine acest comportament al credincioşilor şi-l folosesc cu multă abilitate. Mai ales când au interese personale sau de grup.

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Bancul zilei: Educaţie răstălmăcită
Horoscopul zilei de 13.05.2017
Lumea lu' Rotundu: Botoşănean omagiat la Chişinău
Presa-n gura lu' Rotundu: Emisiunea din 12.05.2017
Papa Francisc si-a exprimat neincrederea cu privire la presupusele aparitii ale Fecioarei Maria de la Medjugorje
Seful ANAF spune ca este nevoie de o legislatie mai buna pentru protectia inspectorilor
si ca este pentru infiintarea unui Tribunal Fiscal
Cel putin 17 mumii, descoperite de arheologi intr-o necropola egipteana
Peste 5.000 de persoane protesteaza la Chisinau
fata de proiectele de trecere la vot uninominal sau mixt promovate de socialistii lui Dodon si de partidul lui Pahotniuc
Xi Jinping a deschis summitul dedicat noului Drum al Matasii,
o initiativa de 900 mld. dolari. Presedintele chinez spune ca "proiectul secolului" va aduce o noua epoca de aur a globalizarii
Nicusor Dan afirma ca USR va pregati un guvern din umbra
si nu exclude ca acesta sa fie condus de Ciolos
Mii de manifestanti la Moscova impotriva unui plan de urbanism
care prevede mutarea a sute de mii de locuitori
Atacul cibernetic de vineri a afectat 200.000 de computere din 150 de tari.
Numarul va creste puternic luni cand lumea revine la munca
Garda de Mediu Botoşani – Indianca, dolarii şi parlamentarii
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog