Întâlnirea de ieri din cadrul comisiei de dialog social a adus în discuţie, încă o dată, situaţia conflictuală dintre salariaţii şi conducerea societăţii Eltrans. Iniţial apele au fost limpezi, atâta timp cât Rodica Sarariu, directorul economic al societăţii, a prezentat bugetul pentru acest an. Aceasta şi-a început triumfător prezentarea veniturilor şi cheltuielilor aferente. În ceea ce priveşte balanţa venituri - cheltuieli creşterea prognozată pentru anul 2006 este relativ egală. Este vorba de o creştere de 189 mii lei RON pentru veniturile totale şi o creştere de 187 mii lei RON pentru cheltuielile totale. "Este un lucru de apreciat că reprezentanţii Consiliului Local (CL) au alocat 300 mii lei RON pentru investiţii, ceea ce include reparaţia macazurilor şi a curbelor de întoarcere în vederea menţinerii infrastructurii într-o stare bună de funcţionare care să ofere siguranţă în trafic a tramvaielor. Dacă până acum nu primeam subvenţia pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif din partea CL , în acest an ni s-au alocat 1.100 lei RON", a spus Rodica Sarariu. Cea care însă s-a opus celor prezentate în bugetul Eltrans-ului pentru acest an a fost Manuela Zarug, consilier local, care nu a fost de acord cu sumele de bani primite cadou de societate. Din perspectiva consilierului local social democrat, singurul punct în care a susţinut-o pe directorul economic a fost cel al staţiilor de maxi taxi amplasate în staţiile de tramvai. Acesta a precizat că în anul trecut l-a atenţionat pe Ioan Comariţa, directorul Eltrans, despre cheltuielile prea mari ale societăţii, dar şi în privinţa tarifelor. Preţul la bilete a dus la scăderea numărului de călători. "Cele 26 de milioane de lei ROL achiziţii ale societăţii au fost aduse de cei 38 de vatmani. La urma urmei, nu trebuie uitat că baza subvenţiilor acordate pentru Eltrans vine din banii plătiţi de botoşăneni la taxe şi impozite. Costul unui bilet este foarte mare, în timp ce forţa de muncă este foarte stufoasă şi foarte puţini aduc venituri", a spus Manuela Zarug. Cei 38 de vatmani de la 16 vagoane de tramvai şi cei 9 şoferi de microbuze aduc cea mai mare parte a veniturilor societăţii. Din cei 160 de angajaţi bani efectiv aduc doar cele 41 de persoane. Printre nedumeririle consilierului local se află şi consumul ridicat de combustibil folosit de tramvaie şi microbuze. "Eu nu înţeleg de ce consumul de combustibil prevăzut în buget este mai mare decât cel real. Se pare că maşinile şi tramvaiele Eltrans-ului sunt de proastă calitate. Nu sunt bani pentru salarii şi tichete de masă pentru salariaţi, dar sunt bani pentru salariile celor care sunt la conducerea unităţii", a fost punctul de veere exprimat de consilierul local. Acesta este de părere că situaţia ar fi alta dacă capitalul societăţii ar fi unul privat. Cea mai mare parte a celor spuse de Manuela Zarug au fost susţinute şi de Cristian Roman, prefectul judeţului. În opinia tuturor celor prezenţi la întâlnire, marele absent şi cel care putea să ofere lămuriri a fost Ioan Comariţa, care se pare că nu era în judeţ. Elena Calistru, lider sindical la Eltrans, a adăugat că negocierile din cadrul societăţii nu s-au făcut pe criterii de performanţă, salarii mai ridicate primind şoferii de microbuze şi nu vatmanii care aduc banii cei mai mulţi la venituri. "Salariile au fost negociate cu o parte din salariaţi. Ieri (NR. marţi, 7 februarie), au fost chemaţi la negocieri taxatorii care au venit degeaba, cei din conducere nesinchisindu-se să vină. În acelaşi timp directorul a luat 30 de milioane de lei ROL, bani necuveniţi, pe care trebuie să-i aducă înapoi. În acelaşi timp cei din consiliul de administraţie ne-au ameninţat cu concedierea pe cei care vom face declaraţii în presă", a spus Elena Calistru. Acesta a precizat că tensiunea care persistă în rândul salariaţilor nemulţumiţi poate duce în oricând la declanşarea conflictului de muncă. Cu toată tevatura creată pe baza bugetului de la Eltrans, acesta într-un final a fost validat cu opt voturi, trecând la limită. Dacă aprobarea sa va rezolva problemele societăţii este greu de precizat. Adunarea generală care este programată pentru azi va calma sau nu spiritele celor implicaţi în activitatea de la Eltrans. (Petronela MELENCIUC)