Prioritatea 2 Dezvoltarea resurselor umane, a serviciilor sociale, creşterea ocupării şi a incluziunii sociale
Măsuri:
2.1. Modernizarea şi adaptarea sistemului de învăţământ şi de pregătire profesională la noile cerinţe de pe piaţa muncii
Acţiuni:
- extinderea oportunităţilor de învăţare şi facilitarea accesului la învăţământul preuniversitar şi superior;
- introducerea/extinderea utilizării TIC în activităţile de predare/învăţare, management şi planificare în învăţământul preuniversitar şi superior, inclusiv e-learning;
- dezvoltarea şi implementarea soluţiilor/instrumentelor software pentru îmbunătăţirea proceselor şi activităţilor educaţionale;
- dezvoltarea de curriculum, inclusiv elaborarea de material didactic, îmbunătăţirea/adaptarea planurilor de învăţământ, programelor şcolare şi instrumentelor curriculare;
- realizarea de studii şi analize în sprijinul dezvoltării şi implementării instrumentelor şi mecanismelor de asigurare al calităţii în învăţământul preuniversitar, inclusiv calitatea instrumentelor curriculare în învăţământul preuniversitar;
- realizarea de studii şi analize în vederea definirii programelor de studii şi a unei mai bune corelări cu nevoile pieţei muncii şi ale societăţii bazate pe cunoaştere;
- crearea şi consolidarea de reţele, parteneriate şi alte forme de colaborare între universităţi, mediul de afaceri şi centre de cercetare;
- dezvoltarea şi promovarea programelor de studii universitare care susţin dezvoltarea culturii antreprenoriale.
2.2. Adaptabilitatea forţei de muncă prin elaborarea şi promovarea unor politici active pentru angajare
Acţiuni:
- îmbunătăţirea sistemului de formare profesională a angajaţilor în vederea adaptabilităţii la cerinţele în creştere de pe piaţa muncii;
- îmbunătăţirea adaptabilităţii întreprinderilor, în special a IMM-urilor şi a angajaţilor la condiţiile în schimbare, în vederea introducerii de tehnologii moderne;
- programe de formare în domeniul antreprenoriatului pentru tineri, şomerii de lungă durată şi persoanele inactive, inclusiv din zona rurală şi agricultura de subzistenţă;
- promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncă;
- furnizarea de formare profesională la locul de muncă pentru dezvoltarea competenţelor angajaţilor în scopul creşterii calităţii şi productivităţii muncii;
- sprijinirea activităţilor şi măsurilor de prevenire a bolilor profesionale, de promovare a sănătăţii şi securităţii în muncă, cât şi pentru asigurarea unui mediu de lucru prietenos şi încurajarea reconcilierii vieţii profesionale cu viaţa de familie;
- promovarea formării profesionale în domeniul noilor tehnologii, inclusiv TIC, protecţiei mediului şi controlului poluării.
2.3. Promovarea programelor de dezvoltare socială adresate grupurilor vulnerabile, supuse riscului de marginalizare socială
Acţiuni:
- promovarea economiei sociale, dezvoltarea de reţele integrate pentru servicii sociale;
- îmbunătăţirea accesului şi participării grupurilor vulnerabile la educaţie şi pe piaţa muncii;
- promovarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi pe piaţa muncii;
- programe pentru combaterea violenţei domestice şi a traficului de persoane;
- facilitarea integrării/reintegrării pe piaţa muncii şi la reconcilierea vieţii profesionale cu viaţa de familie, atât prin modernizarea serviciilor sociale existente, cât şi prin crearea de noi servicii de îngrijire pentru membrii de familie dependenţi;
- elaborarea, îmbunătăţirea şi implementarea de instrumente şi soluţii educaţionale pentru prevenirea părăsirii timpurii a şcolii;
- sprijinirea şi dezvoltarea de programe pentru menţinerea elevilor în educaţie şi prevenirea abandonului şcolar, furnizarea serviciilor integrate de orientare şi consiliere pentru persoanele expuse acestui risc (ex. copii ai căror părinţi sunt plecaţi temporar sau definitive în străinătate);
- dezvoltarea de programe integrate pentru creşterea accesului şi participării în învăţământul primar şi secundar pentru persoane aparţinând grupurilor vulnerabile;
- facilitarea accesului la educaţia de tip a doua şansă;
- implementarea programelor de tip şcoală după şcoală, educaţie remedială şi învăţare asistată;
- dezvoltarea parteneriatelor şi încurajarea iniţiativelor între partenerii sociali şi societatea civilă;
- campanii de informare şi conştientizare pentru schimbarea în mediile de lucru a atitudinilor sociale faţă de grupurile vulnerabile;
- programe de formare pentru dezvoltarea abilităţilor de bază şi a calificărilor pentru grupurile vulnerabile;
- dezvoltarea de programe specifice pentru integrarea şi reintegrarea grupurilor vulnerabile pe piaţa muncii;
- dezvoltarea de instrumente adecvate şi metode pentru furnizarea de servicii sociale;
- dezvoltarea de programe de formare pentru specialiştii implicaţi în serviciile sociale.
(Va urma)