Strategia naţională privind aderarea la spaţiul Schengen pentru perioada 2008-2011 conţine direcţiile de acţiune pe care autorităţile şi instituţiile cu responsabilităţi în domeniu le vor urma în vederea aderării la spaţiul Schengen în calendarul propus. Strategia stabileşte obiectivele strategice şi obiectivele specifice urmărite, resursele financiare, implicaţiile juridice, procedurile de monitorizare şi evaluare, riscurile identificate, precum şi consecinţele aderării la spaţiul Schengen.
Astfel, principalele direcţii de acţiune identificate în procesul de aderare a României la spaţiul Schengen sunt:
- implementarea acquis-ului Schengen;
- dezvoltarea infrastructurii şi a procedurilor necesare îndeplinirii criteriilor de aderare la spaţiul Schengen;
- pregătirea profesională.
Planul de Acţiune Schengen 2008 reprezintă varianta revizuită a Planului de Acţiune Schengen 2007, ca urmare a evoluţiei acquis-ului relevant la nivel european şi a progreselor legislative, instituţionale şi operative în domeniile descrise de Planul de Acţiune Schengen, document revizuit anual şi aprobat de Guvernul României.
În ceea ce priveşte perioada de implementare a Strategiei naţionale, autorităţile şi instituţiile cu responsabilităţi în domeniu au în vedere termene stabilite în Planul de acţiune Schengen. Conform angajamentelor asumate de acestea, implementarea măsurilor tehnice, administrative şi legislative necesare aplicării în totalitate a acquis-ului Schengen se va realiza până la sfârşitul anului 2010, excepţie făcând emiterea de vize Schengen, utilizarea şi conectarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări (SINS) la Sistemul Informatic Schengen generaţia a doua (SIS II) şi eliminarea controalelor la frontierele interne Schengen, aspecte care vor fi realizate numai de la data aderării României la spaţiul Schengen.
Informaţii de background:
După dobândirea calităţii de membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2007, România a intrat într-o nouă etapă, care presupune pregătirea şi adoptarea măsurilor necesare eliminării controalelor la frontierele interne, în vederea aderării ulterioare la spaţiul Schengen. România s-a pregătit sistematic pentru aderarea la spaţiul Schengen în paralel cu derularea activităţilor care au vizat integrarea în Uniunea Europeană. Acţiunile în acest domeniu au urmat cursul stabilit de Planul de acţiune Schengen.
Planul de Acţiune Schengen este un document programatic care stabileşte criteriile preliminare participării în spaţiul Schengen, în scopul identificării şi prioritizării acţiunilor care urmează să fie adoptate pentru îndeplinirea condiţiilor preliminare necesare implementării depline a acquis-ului Schengen.
Termenul asumat de România pentru îndeplinirea acestui deziderat este martie 2011.
Statutul de stat membru Schengen presupune eliminarea controalelor la frontierele interne comune statelor-părţi ale acestui spaţiu şi crearea unui spaţiu de libertate, securitate şi justiţie prin introducerea unor măsuri compensatorii.
Obţinerea acestui statut impune îndeplinirea în prealabil a unor standarde referitoare la frontiere, cooperare poliţienească, vize, protecţia datelor personale şi realizarea Sistemului Informatic Naţional Schengen (SINS).
(Guvernul Romaniei - Biroul de presa - 26.11.2008)