De la un an la altul rata abandonului şcolar este în creştere. Conform statisticilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani în cursul anului şcolar trecut peste 200 de elevi au abandonat şcoala. După cum susţine inspectorul educativ Daniel Botezatu, profilul elevului care abandonează şcoala vizează în primul rând provenienţa dintr-un mediu social defavorizat, cu o familie destrămată sau în care se consumă băuturi alcoolice. De asemenea, printre elevii care renunţă la şcoală se numără şi cei care au unul sau chiar ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate.
Pe ansamblu sunt mult mai numeroase cazurile de abandon şcolar în mediul rural. Aici o cauză ar fi că elevii sunt ţinuţi de părinţi pe lângă casă pentru a lucra. Ei consideră că şcoala nu le oferă pentru viitor oportunităţile pe care le-ar avea lucrând pământul, a precizat inspectorul Daniel Botezatu. În mediul urban cei mai mulţi elevi care leagă şcoala de gard provin din familii destrămate. Acestora li se adaugă şi elevii romi, familiile de romi fiind mai reticente în a-şi trimite copiii la şcoală. Inspectorul educativ Daniel Botezatu susţine că abandonul şcolar a crescut mai ales din momentul în care s-a decis ca alocaţia să se acorde indiferent dacă elevul frecventează sau nu cursurile şcolare. În opinia lui Daniel Botezatu, pentru a se reduce abandonul şcolar în primul rând ar trebui să crească nivelul de trai al locuitorilor, mai ales a celor din mediul rural. În al doilea rând trebuie echivalate şansele, pentru ca un elev din mediul rural să aibă aceleaşi şanse şi ca un elev din mediul urban. Deşi IŞJ împreună cu organizaţii non-guvernamentale desfăşoară diferite programe şi activităţi educative pe această temă, se pare că ele nu s-au dovedit a fi foarte eficiente.
Din păcate audienţa în rândul părinţilor, pentru că ei sunt cei care îi opresc pe copii de la şcoală, este destul de slabă, a adăugat Daniel Botezatu. (Margareta NICHIFOR)