După absolvirea cursurilor finanțate prin programul MATRA, de instruire și cercetare în medicina de familie, un medic botoșănean a avut șansa de a străbate Europa de la un capăt la altul pentru a-și prezenta lucrările selectate la câteva dintre cele mai importante reuniuni europene. Cu prilejul unui recent periplu încheiat în Copenhaga, medicul, pasionat deopotrivă de cultura și civilizația țărilor pe care le-a străbătut, și-a dedicat o zi vizitării celor mai importante instituții din orașul scandinav, prilej ideal pentru a străbate uriașele săli ale impunătorului Muzeu de Istorie al Danemarcei. În mijlocul crâmpeielor de istorie națională, reprezentate în toată splendoarea și dramatismul lor de obiectele de epocă sau de tablourile expuse, pașii medicului s-au oprit brusc, în fața unei imagini șocante, o vitrină în care erau expuse un uter de femeie, conservat într-un vas cu formol, și două fotografii ale unei femei tinere și ale unui bărbat respectabil, îmbrăcat în costum de epocă. Dându-și seama că cele două poze sunt ale unei femei care a făcut un avort, și de aici prezența uterului maltratat, și ale medicului care a efectuat acest controversat act medical, profesionistul, tulburat din punct de vedere profesional, a cerut explicații suplimentare ghidului care se ocupa de pavilionul respectiv, întrebând care este relevanța prezenței acestor exponate într-un muzeu de istorie națională. După ce au discutat câteva clipe între ei, specialiștii muzeului i-au explicat doctorului că vitrina cu pricina expune făptașii primului act medical CRIMINAL judecat în țara respectivă în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, detaliat de imaginea femeii care a apelat la un doctor pentru a face întrerupere de sarcină și de doctorul care a realizat acest lucru. Faptul că cei doi, medic și pacient, au ajuns în fața instanței, fiind judecați pentru aceeași faptă, CRIMĂ cu premeditare, are probabil mult mai puțină relevanță decât faptul că, de peste un secol și jumătate, gestul celor doi este considerat o mârșăvie în afara legii, un act reprobabil care trebuie cunoscut și condamnat de orice vizitator al instituției muzeale. Confruntat cu propria conștiință și cu jurământul medical depus la terminarea facultății, medicul și-a început drumul spre țară întrebându-se câți dintre medicii și pacienții români privesc lucrurile în acest fel, câți dintre ei conștientizează actul întreruperii de sarcină ca un act criminal, condamnabil. Auzind relatarea medicului, gândul m-a dus automat spre o statistică realizată nu cu mult timp în urmă, în timpul documentării pentru un articol intitulat “Sex, avorturi, nașteri premature, la vârste tot mai fragede”. Răsfoind însemnările furnizate de statisticienii locali, am (re)descoperit că, anual, în județul Botoșani, sunt efectuate peste 3.500 de avorturi la cerere, acestea fiind însă doar cifrele oficiale, înregistrate de unitățile sanitare subordonate Direcției de Sănătate Publică (DSP). La începutul lunii iunie, existau în județ 13 cabinete particulare de obstetrică și ginecologie: 10 în Botoșani, 2 în Dorohoi și unul în Săveni, care lunar, conform legii, ar trebui să raporteze la DSP situația întreruperilor de sarcină. Din păcate, după cum au recunoscut chiar surse din interiorul primei instituții sanitare a județului, acest lucru se întâmplă “doar din când în când și de cele mai multe ori aproape deloc”, în cele 13 cabinete fiind efectuate în continuare, contra cost, alte mii de întreruperi de sarcină, care ar trebui adăugate statisticilor oficiale. Într-un clasament inedit al avorturilor, aceleași statistici oficiale consemnează că în mediul urban, excluzând cele două municipii, localitățile în care se înregistrează cele mai multe întreruperi de sarcină, sunt Flămânzi (cu 75 de avorturi pe an), Darabani (51) și Ștefănești (37), urmate foarte departe de Bucecea (24). În mediul rural, cele mai multe întreruperi de sarcină într-un an le efectuează femeile fertile din Frumușica (38), Călărași (35), Copălău (34), Vorona (33), Hudești (33), Tudora (32), Suharău (31) și Corni (30). Și nu te poți abține să nu te întrebi, studiind aceste cifre, câte dintre femeile care întrerup viața unui nou născut, ar ezita măcar un minut înainte de a face gestul fatal, cum s-ar comporta dacă ar auzi despre “modelul danez” și despre întâmplarea povestită de medicul botoșănean, despre modul în care lumea cu adevărat democratică percepe întreruperea mai mult sau mai puțin justificată de sarcină? (Gabi GOMBOȘ)