Având în vedere că prin procesul deschis de Sindicatul Învăţământului Preuniversitar (SIP) privind recunoaşterea normei didactice şi acordarea diferenţelor salariale cadrelor didactice care au peste 25 de ani vechime şi gradul I s-a primit câştig de cauză, Inspectoratul Şcolar Judeţean a declarat recurs. În aceste condiţii, acţiunea pornită de sindicat de punere în aplicare a dispozitivului sentinţei judecătoreşti este blocată, iar sentinţa nu va putea fi pusă în aplicare până la o hotărâre definitivă şi irevocabilă. Din punctul de vedere al inspectorului general adjunct, Daniela Biolan, norma cadrului didactic este împărţită în două. Astfel, din cele 40 de ore pe care le are un cadru didactice, în funcţie de vechime are 16 sau 18 ore de predare, iar diferenţa de ore se cumulează în diferitele activităţi din cadrul şcolii. În acest context, inspectorul general adjunct nu crede că judecătorii au analizat situaţia şi sub acest aspect, atunci când au deliberat.
Fiecare dintre noi trebuie să prestăm 40 de ore de activitate, ca şi ceilalţi oameni ai muncii, indiferent dacă sunt activităţi extracuriculare sau de pregătire cu elevii, a precizat Daniela Biolan. Aceasta susţine că orele pe care le solicită în instanţă SIP, la nivelul judeţului Botoşani reprezintă 125 de norme din numărul total de învăţători care au peste 25 de ani vechime şi pot avea o degrevare de două ore. În aceste condiţii, cele 125 de norme reprezintă într-un final 125 de salarii în fiecare lună,
care trebuie plătite de consiliile locale. Sindicatele din alte judeţe, care au intentat procese similare, le-au pierdut în favoarea inspectoratelor şcolare. Inspectorul general adjunct este de părere că judecata trebuie să fie unitară la nivelul întregii ţări, când este vorba de situaţii identice. În cazul în care la recurs sindicatul va primi din nou câştig de cauză, acest lucru va însemna o îngreunare financiară a consiliilor locale. Deocamdată IŞJ Botoşani aşteaptă să vadă care va fi verdictul final al instanţei. Daniela Biolan a adăugat faptul că în fiecare an IŞJ trebuie să se încadreze într-un număr de posturi didactice şi nedidactice, care reprezintă normele la nivelul judeţului Botoşani. Astfel, inspectorul general adjunct consideră că aceste 125 de norme inspectoratul le-ar putea folosi pentru consilieri psihopedagogi în şcoli, îngrijitori, pentru că suprafeţele care trebuie îngrijite sunt mari. De asemenea, aceste posturi pot fi folosite pentru a angaja fochişti, mai ales că din ce în ce mai multe unităţi şcolare au centrale termice, care trebuie supravegheate sau pentru informaticieni care să aibă grijă de reţelele de calculatoare din şcoli.
Sunt alte posturi care ne sunt foarte necesare. Dar până la urmă justiţia o să hotărască şi o să ne supunem unei hotărâri judecătoreşti, este de părere inspectorul general adjunct. Aceste posturi necesare în şcoli ar putea fi ocupate conform metodologiei prin scoaterea lor la concurs. (Margareta NICHIFOR)