Puţini botoşăneni au habar că în cadrul Consiliului Judeţean Botoşani funcţionează un organism numit Autoritatea teritorială de ordine publică (ATOP), organism care funcţionează în baza Legii 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române. Atribuţiunile ATOP sunt bine determinate prin lege, şi constă în elaborarea planului de activităţi şi fixarea obiectivelor şi indicatorilor de performanţă minimali, în scopul protejării intereselor comunităţii şi asigurarea climatului de siguranţă publică; sesizează şi propune măsuri de înlăturarea deficienţelor din activitatea de poliţie; face propuneri pentru soluţionarea de către poliţie a sesizărilor primite; consultă membrii comunităţii locale şi organizaţiile neguvernamentale privind priorităţile siguranţei persoanei şi ordinii publice; informează trimestrial Consiliul judeţean cu privire la asigurarea siguranţei civice şi a comunităţii şi elaborează un raport anual asupra eficienţei activităţii unităţilor de poliţie.
După cum se poate constata, ATOP-ul are o serie de atribuţiuni despre a căror ducere la îndeplinire nu prea avem cunoştinţă. Şedinţele trimestriale ţinute în legislatura 2004 – 2008 au fost lipsite de transparenţă, iar botoşănenii n-au ştiut niciodată ce probleme a dezbătut acest organism şi ce măsuri a propus. Să mai adăugăm faptul că în cei patru ani expiraţi mulţi dintre agenţii de poliţie au comis abuzuri şi s-au sustras obligaţiei de a raporta consiliilor locale activitatea desfăşurată. Ori legea prevede că inspectorul şef de poliţie judeţeană, ai poliţiilor municipale şi orăşeneşti şi ai posturilor de poliţie comunale prezintă informări anuale în faţa autorităţii teritoriale de ordine publică, iar conţinutul acestor rapoarte nu este secret, deci ar trebui făcut public în integralitatea lui. Cred că ar fi fost normal să cunoaştem şi noi numele acelor poliţişti sancţionaţi pentru abuzuri în serviciu sau comiterea altor ilegalităţi conexe serviciului desfăşurat.
Chiar dacă ATOP-ul n-are personalitate juridică, activitatea sa este finanţată din bugetul Consiliului judeţean, deci din banul public, ceea ce ne îndreptăţeşte cu atât mai mult să cunoaştem ce activităţi desfăşoară şi cât sunt ele de mult în interesul comunitar şi nu al unui grup de persoane privilegiate. Reamintim aici că pe ultima sută de metri a legislaturii 2004 – 2008, ATOP-ul ce-a funcţionat până la alegerea celui pentru legislatura 2008 – 2012 a hotărât procurarea din fondurile bugetului judeţean a unui număr de calculatoare care să intre în dotarea posturilor comunale de poliţie. Această cheltuială putea foarte bine să fie suportată de către Ministerul Internelor şi Reformei în Administraţie (MIRA) şi nu din banii judeţului, mai ales că nu sunt fonduri pentru Protecţia Copilului, pentru plata salariilor în Învăţământ, pentru întreţinerea spitalelor etc.
După constituirea Consiliului judeţean Botoşani, ca urmare a alegerilor locale ce-au avut loc, s-a format şi noul ATOP pentru legislatura 2008 – 2012. De precizat că o parte dintre membrii ATOP sunt numiţi prin lege, o parte îi desemnează consilierii judeţeni din rândul lor şi o parte îi numeşte preşedintele CJ. Iată cum arată actuala structură a ATOP: Viorel Şerbănoiu – comisar şef al IJP, Dumitru Zmău – comisarul şef al Poliţiei rutiere, dar în calitatea sa de lider sindical, Mihai Elvădeanu – subprefect sunt cei nominalizaţi prin lege. Vin la rând cei şase consilieri judeţeni: Gheorghe Marcu PSD; Viorel Ciobanu PNL, Mihai Jitaraşu PSD, Liviu Andronic PNL, Gheorghe Sorescu PNL şi Dumitru Codreanu PRM. Iată şi cei trei membri reprezentanţi ai comunităţii, desemnaţi de preşedintele CJ Mihai Ţâbuleac: Cătălin Flutur PDL – primarul Botoşanilor, Vasile Chiru – lider sindical şi Constantin Pitorac PDL – primarul oraşului Flămânzi. Preşedintele ATOP, pentru cei patru ani de mandat, a fost ales liberalul Viorel Ciobanu.
Întrebat cam ce probleme îşi propune să rezolve în viitori patru ani, proaspătul preşedinte ales, Viorel Ciobanu, ne-a declarat: „Voi inventaria problemele aflate în curs de rezolvare şi voi continua să le duc la bun sfârşit. La prima şedinţă ATOP voi solicita membrilor numiţi şi aleşi să vină cu propuneri pentru întocmirea programului de activitate pentru următorii patru ani”.
De precizat că membrii ATOP nu fac muncă voluntară, ci sunt plătiţi cu o indemnizaţie lunară. Tot legea mai precizează că şedinţele ATOP pot fi publice. Pentru că avem semnale din campania electorală locală că unii agenţi de poliţie s-au manifestat pe faţă susţinătorii unuia sau altuia dintre candidaţii la funcţia de primar, însuşi preşedintele Ţâbuleac, aflat în campanie, fiind agresat de poliţişti în comunele Curteşti şi Dângeni, aşteptăm ca printre primele şedinţe de lucru pe ordinea de zi să se afle şi o analiză acestor încălcări flagrante ale prevederilor din Statutul poliţistului. Nu de alta, dar se apropie alegerile parlamentare şi ne vom trezi cu poliţişti că stau asupra noastră cu pistolul, pentru a vota sau a nu vota un candidat. Totodată promitem că vom ţine aproape de şedinţele ATOP, pentru a informa cititorii cu mai multe aspecte din activitatea membrilor săi.