Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Politică
Cultură
Anunţuri
Fapt divers
Sănătate
Administraţie
Ştiri agenţii
Horoscop
Ofertă de afaceri
Umor
Mondene
Comentarii
Publicitate
Evenimente
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu

1 EURO = 4.7440 lei
1 USD = 4.1547 lei


Număr accesări
Astăzi:
5899
De la 07 Ianuarie 2003
68393835

„Nostalgia” Ungariei Mari, in pelerinaj prin Ardeal

  • 6 May 2008, 23:00
Iredentismul maghiar pare sa nu mai cunoasca limite. Aproximativ cinci sute de pelerini maghiari de la Budapesta vor sosi, la sfarsitul acestei saptamani, in Harghita, la pelerinajul de la Sumuleu Ciuc, cu un tren special, tractat de o locomotiva de epoca, ce poarta „in frunte” stema Ungariei Mari.
Garnitura, care poarta numele „Nostalgia”, se va deplasa in localitatea Ghimes-Faget, din judetul Bacau, aproape de granita imperiului austro-ungar, mai cunoscuta sub denumirea „granita celor 1.000 de ani”, titreaza Gardianul intr-un articol semnat de Claudiu Stere si preluat de Romanian Global News.
Secretarul de stat din Ministerul Transportului al Romaniei, UDMR-istul Barna Tanczos, a anuntat deja ca va astepta personal trenul special in localitatea harghiteana Lazarea si ca va insoti pelerinii pana la Miercurea Ciuc, iar apoi la Ghimes Faget, unde o parte a calatorilor maghiari va participa la dezvelirea unei placi comemorative bilingve ridicata in amintirea inginerului maghiar Pfaff Ferenc (1851 – 1913), care a proiectat mai multe gari in Ungaria Mare, dar si cantonul din Ghimes Faget.
Acest exemplu al exceselor iredentiste vine la scurt timp dupa ce, inaintea sarbatorilor pascale, Electrica Transilvania Sud a remis clientilor din toata zona Ardealului facturi pe verso-ul carora se afla fotografia mai multor oua inrosite, dintre care cel din mijloc purta stema Ungariei Mari. Acest fapt a condus la declansarea unei anchete interne la Electrica, fiind verificat atat contractul incheiat cu firma de publicitate care a realizat „capodopera”, cat si persoanele din cadrul institutiei care se fac responsabile de avizarea acestor felicitari. Pentru prima data dupa 64 de ani, se pare ca o locomotiva ce poarta „in frunte” stema Ungariei va traversa Transilvania in perioada 9 – 12 mai, tractand un tren special cu acei maghiari care vor sa participe la pelerinajul de la Sumuleu Ciuc. Organizatorul „excursiei” nostalgice este redactorul sef al magazinului cailor ferate maghiare „Indohaz”, Hamori Ferenc. Acesta a declarat in presa maghiara ca exista promisiuni din partea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane (SNCFR) ca o locomotiva maghiara sa poata tracta trenul special pana in Harghita cu ocazia Rusaliilor, cand la Sumuleu Ciuc are loc cel mai mare pelerinaj din Europa de Est.
Pelerinii maghiari merg la graniţa Ungariei Mari
Trenul „Nostalgia” va aduce aproximativ 500 de pelerini din Ungaria la Miercurea Ciuc si Ghimes. Intentia organizatorilor este ca trenul sa porneasca de la Budapesta in dimineata zilei de vineri 9 mai si sa intre in Romania pe la Episcopia Bihorului, urmand sa aiba urmatoarea ruta: Oradea – Cluj Napoca – Gherla – Dej – Beclean pe Somes – Deda – Toplita – Miercurea Ciuc, avand ca statie terminus Ghimes-Faget. De asemenea se mai preconizeaza ca aceasta garnitura sa ajunga la Miercurea Ciuc dupa aproximativ 12 ore. Sambata 10 mai, maghiarii vor participa la traditionalul pelerinaj de la Sumuleu Ciuc, iar duminica locomotiva Nohab 017 (fabricata in Suedia si achizitionata de Ungaria in anii 1930) va intra in gara Ghimes-Faget, situata la 32 de km de la Miercurea Ciuc. Istoric, comuna a apartinut de Ardeal, dar la impartirea administrativa din 1968 a devenit parte a judetului Bacau. Langa canton este inca vizibila granita de o mie de ani a Ungariei Mari, ruinele cetatii lui Rakoczi si coroana maghiara, construita din pietre, de honvezi, cu ocazia reanexarii Transilvaniei de Nord. Aici, la granita de dinainte de Trianon, in cantonul nr. 30 al Ungariei Mari, proiectat de inginerul arhitect Pfaff Ferenc, va avea loc un alt eveniment, care se doreste a fi la fel de atractiv pentru maghiari, ca si pelerinajul de la Sumuleu Ciuc. Astfel, chiar in duminica Rusaliilor va avea loc inaugurarea placii comemorative dedicate inginerului Pfaff Ferenc si deschiderea oficiala a unei expozitii istorice (maghiare!) in fostul canton al societatii feroviare regale ungare. Acest canton a fost vandut de catre SNCFR unui localnic, profesorul Deaky Andras, care l-a donat Consiliului Local, iar apoi a inceput sa stranga fonduri, atat pe plan local, cat si in Ungaria, pentru renovarea cladirii. Cantonul a fost renovat recent, dupa standardele societatii feroviare... maghiare.
Autorităţile nu au reacţionat la expediţia maghiară
Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Tanczos Barna, a recunoscut ca va astepta trenul special in gara Lazarea si va calatori cu acesta pana la Miercurea Ciuc. Acesta a declarat, usor iritat, ca „daca voi fi insotit de familie, atunci ma voi duce cu acest tren si la Ghimes Faget”. La intrebarea, daca el a fost acela care a aprobat ca trenul cu locomotiva Nohab 017, „in frunte” cu stema Ungariei, sa traverseze Transilvania, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor nu a dorit sa raspunda. Ar fi fost interesant de aflat cum un tren din Ungaria poate sa circule nestingherit prin Transilvania, „asa cum nu s-a mai intamplat de la Trianon incoace”, cum scriu chiar jurnalistii maghiari.
Refuzul de a raspunde al secretarului de stat Tanczos Barna este unul destul de simplu. In spatele acestei inaugurari a unui amarat de canton se ascund adevaratele intentii ale demnitarului, si anume organizarea acelei „excursii” la moastele vechii granite, de fapt o excursie nostalgic-iredentista. Acest fapt este confirmat de directoul general al CFR Calatori, Alexandru Noaptes, care ne-a declarat ca „cel care se ocupa de toate aceste aprobari din partea Ministerului Transportului este secretarul de stat Tanczos Barna. Este adevarat ca, pentru a intra in Romania, trenul de epoca mai trebuie sa primeasca aprobare si de la Autoritatea Feroviara Romana”.
Dar si aceasta institutie este subordonata lui Barna. Si cine stie, poate ca in viitorul apropiat vom avem surpriza (neplacuta, ce-i drept) sa vedem trenul „Nostalgia” prin gara din Suceava (Burdujeni), unde cladirea garii a fost construita tot pe vremea imperiului austro-ungar. Cu astfel de autoritati inerte totul este posibil in Romania. Lipsa de atitudine, de reactie si uneori chiar de tradare a autoritatilor statului roman duce la posibilitatea ca pe teritoriul Romaniei sa functioneze asa-numitul „stat in stat”. Iata un exemplu, cand se incearca ca anumite sarbatori religioase importante, cum este si pelerinajul vestit de Rusaliile catolice, sa fie transformate in manifestatii pro-maghiare. (Romanien Global News)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (3)]


Lista cu candidaţii PSD la Consiliul municipal Botoşani
Flutur răspunde acuzaţiilor
Ceartă electorală penală între cumnaţi
O firmă din Iaşi va monta camere de luat vederi în intersecţii
Teatrul botoşănean ia drumul străinătăţii
Bursă de studiu pentru Codruţa
Taxare electronică pentru parcările aglomerate
Minoră dată dispărută
Serviciul de Ambulanţă riscă să devină nefuncţionabil
Rezultatele reevaluării activităţii managerilor de spitale au devenit oficiale
Interacţiuni culturale de ambele părţi ale Prutului
Europa aplică o lovitură crâncenă „megamoldovenilor” de la Chişinău
Recomandă României să anuleze acordul bilateral de imunitate încheiat cu SUA
Cine îşi mai aminteşte de Podul de Flori?
Comunicat de presă al Jandarmeriei
Comunicat E.ON Gaz Distribuţie
Lansează o carte despre orientarea ei sexuală!
Comunicatul primarului Cătălin Mugurel Flutur
Horoscop
Afacerea evreului cu… Dumnezeu
Este familie serioasă şi vrea bonă la copil
Comentariul comentariilor (CIX)
(Ioan Rotundu)
Poliţia a înregistrat prima plângere penală electorală
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă