Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Anunţuri
Economic
Fapt divers
Editorial
Învăţământ
Administraţie
Social
Sindicate
Horoscop
Ofertă de afaceri
Umor
Reportaje
Comentarii
Caricaturi
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
3446
De la 07 Ianuarie 2003
123199749
pnl

Raport de activitate - Gelu Ciubotaru

  • 2 October 2008, 23:00
Mi se pare corect fata de toti cetatenii tarii cat si fata de cei care au avut incredere in mine, sa prezint raportul activitatii mele in calitate de vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu bune si cu rele.
Am fost numit in functie in decembrie 2005 cand a trebuit sa demisionez din functia aleasa de consilier judetean, fapt ce a facut ca unii sa se bucure de plecarea mea din Consiliul Judetean Botosani, unde nu eram tocmai comod si altii sa se intristeze si sa ma invidieze de realizarea mea profesionala. Unele persoane chiar s-ar fi bucurat daca eu nu as fi facut fata sarcinilor deloc usoare ce imi reveneau , avand in vedere ca aveam in coordonare integrarea europeana, ceea ce presupunea in primul rand transpunerea legislatiei comunitare in legislatie nationala.
Primul lucru care m-a frapat la ANPC a fost sa constat ca numărul de amenzi si valoarea amenzilor aplicate erau criterii de performanta pentru OJPC-uri si inspectorii acestora, inca din perioada PSD si ca acest lucru era luat in serios de catre inspectori si se facea si un clasament ca pe timpul intrecerii socialiste, clasament ce se analiza lunar si toata lumea se batea pe amenzi sa fie peste media pe tara. Venind din economia reala, din mediul de afaceri, unde de multe ori asistam la discutii intre inspectori din diverse domenii si conducerea societatilor, cand acestia isi motivau amenzile aplicate ca fiind obligatorii, ca au de realizat un plan la amenzi, lucru pe care atunci nu-l credeam, m-a determinat sa opresc acest subiectivism in aplicarea legii in favoarea muncii de prevenire, respectiv in favoarea consilierii operatorilor economici, activitate ce a inlocuit vechiul criteriu de performanta.
Nu a fost usor de implementat noul criteriu de performanta, dar m-am implicat in mod direct si am organizat eu primele consilieri cu operatorii economici din diverse orase din tara, impreuna cu asociatiile de consumatori, incercand sa dezvolt miscarea consumatorista din Romania, constatand ca si acestia erau mirati de actiunile noastre care erau foarte bine primite si apreciate.
Am constatat de asemenea, tot legat de amenzi, ca operatorii economici nu pot achita jumatate din minimul amenzii in 48 de ore si ca diferenta intre minim si maxim este foarte mare, dand loc la interpretari privind cuantumul amenzii aplicate, care de asemeni putea fi subiectiv si mai grav chiar negociat cu consecinta incalcarii legii, dand posibilitatea chiar a coruperii organului constatator. Primul proiect de lege de modificare a ordonantei ce reglementa activitatea de protectie a consumatorilor a fost sa modific modul de aplicare a sanctiunilor contraventionale, dand posibilitatea contravenientului sa achite jumatate din minimul amenzii in 48 de ore, indiferent de marimea amenzii, evitand tentatiile pentru inspectori si coruperea de catre operatorii economici.
Cel mai important drept al consumatorilor este corecta si completa informare despre un produs, dar la data cand am fost numit in functie tocmai obligativitatea informarii in limba romana lipsea cu desavarsire. Cum se putea realiza o informare corecta, completa si precisa pentru produsele de import cand eticheta, certificatul de garantie, instructiunile de folosire erau in limba statului unde se produceau marfurile respective? Tot in primul proiect de lege am stabilit obligativitatea comerciantilor de a asigura informarea in mod obligatoriu si in limba romana.
O alta preocupare a mea a fost educaţia consumatorilor chiar din bancile scolii, deaorece cred ca un consumator informat, care isi cunoaste drepturile, alege in cunostinta de cauza si se poate apara mult mai bine in fata practicilor comerciale inselatoare, agresive si in general incorecte, poate sa evite produsele falsificate, contrafacute, expirate, periculoase si nu in ultimul rand capcanele intinse de furnizorii de servicii financiare unde pur si simplu poti ajunge sa muncesti pe viata pentru altii daca nu esti atent la contractele de imprumut, la clauzele contractuale ce pot fi abuzive si in favoarea exclusiva a furnizorului. Si in acest caz, cu sprijinul parlamentarilor liberali, am modificat legislatia in vigoare in sensul de a se introduce in scoli o noua disciplina « educatia consumatorilor » si putem asista astazi ca aceste prevederi au si fost puse in practica, chiar daca cu timiditate, si copii nostri invata astazi despre drepturile lor in calitate de consumatori la « educatie pentru sanatate », « stil de viata » si « educatia consumatorilor ».
Tot pentru educatia tinerei generatii am organizat anual, la nivel national, concursul “Alege! Este dreptul tău” care s-a finalizat in fiecare an cu o tabara scolara la Navodari unde finalistii erau premiati cu premii care au ajuns in anul 2008 la peste 100.000 lei asigurate exclusive din sponsorizari.
Ca o nemultumire personala pot contabiliza faptul ca inca nu am reusit sa reglementam prin lege drepturile consumatorilor de servicii financiare, dreptul la informarea precontractuala cand ar trebui cunoscute toate clauzele contractuale privind costurile totale si posibilitatea consumatorului de a alege, drepturile pe timpul derularii contractelor, continutul clauzelor referitoare la dobanzi si comisioane si interzicerea modificarii subiective a acestora, dreptul la notificare, etc. Astazi suntem intr-o faza avansata privind reglementarea acestui domeniu, dar sistemul este inca nereglementat si institutiile financiare danseaza cum vor pe banii si pe nervii nostri.
Nu de putine ori ne-am trezit cu intreruperea serviciilor de furnizare a energiei termice, electrice, a gazului sau intreruperea telefonului fara a ne anunta nimeni de motive, iar cand ceream rebransarea sau reluarea serviciilor eram pusi la plata ca noi consumatori. Nu de putine ori ne-au fost folosite datele personale in scopuri comerciale fara ca cineva sa ne ceara acceptul. Nu de putine ori ne-au fost modificate contractele preformulate fara sa fim anuntati. Nu de putine ori am fost pusi sa platim servicii in avans fara sa avem posibilitatea refuzarii, deoarece serviciul respectiv era monopol. Nu de putine ori contractele erau prelungite sau incetate deasemeni fara a fi notificati si fara a ne cere acceptul. Toate aceste lucruri au fost reglementate, dar pot trece si acest lucru la neimpliniri deoarece cei vizati au contestat actul normativ, au cerut suspendarea in instata si in acest moment inca ne judecam pentru drepturile noastre in calitate de consumatori chiar castigand reaplicarea actului normativ la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
De multe ori, la magazine ni se acorda restul in produse de care nu avem nevoie, motivat de faptul ca nu detin moneda divizionara. La prima vedere pare un lucru minor, dar daca facem o socoteala de cate produse nu avem nevoie si cheltuim inutil, constatam ca ne sunt afectate interesele economice si nici nu este o placere sa fii la mana vanzatorului care ar trebui sa detina moneda divizionara necesara. De curand am sustinut in Senat o asemenea initiativa legislativa de obligare a comerciantilor de a acorda restul numai in bani, in acest moment proiectul de lege aflandu-se pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor.
Pana anul trecut in luna aprilie, piata carnii si a preparatelor din carne era la cheremul producatorilor pe baza unor reglementari interne, retete de firma, cu proteina vegetala si carne separata mecanic (MDM), cu dezechilibre nutritionale serioase care ne-au inbolnavit de diabet, hipertensiune arteriala, obezitate, etc . Prezenta acestora in majoritatea produselor producand concurenta neloiala intre producatorii neseriosi si cei seriosi. Printr-un ordin comun al mai multor institutii ale statului si in colaborare cu asociatiile profesionale serioase din domeniu, am reglementat acest sector si astazi putem consuma in mai multa siguranta preparatele din carne cu denumiri traditionale.
Plimbatul cu televizorul in brate de la vanzator la service, existenta in magazine a anunturilor de genul « marfa vanduta nu se returneaza sau nu se primeste inapoi », reclamatiile numeroase din partea consumatorilor privind refuzul repararii sau inlocuirii produselor defecte sau chiar returnarea banilor, m-a determinat sa organizez in Bucuresti si in toata tara intalniri cu operatorii economici din comert pentru implementarea directivei referitoare la drepturile consumatorilor la cumpararea de produse si garantiile acestora. Dupa indelungi discutii si consultari am initiat un proiect de modificare a legislatiei in vigoare care tocmai a fost supus dezbaterii publice, urmand a se aproba cat mai curand prin Ordonanta de Urgenta si a se crea cadrul legal care sa apere drepturile consumatorilor din acest domeniu.
Dar, cea mai importanta si complexa lege pe care am initiat-o si cu care am strabatut intreg procesul legislativ, cu multe obstacole din partea alesilor neamului, carora a trebuit in cele mai multe cazuri sa le dau dreptate, este legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte, care a intrat in vigoare chiar la 01.01.2008 si care, cu siguranta va pune multe lucruri in ordine, incepand de la stoparea publicitatii inselatoare, a practicilor comerciale incorecte, pana la practicile comerciale agresive, lege care va ridica nivelul de protectie al consumatorilor la nivel european, cu conditia sa fie aplicata cu rigurozitate si fermitate de inspectorii ANPC.
Am mai avut initiative privind reglementarea comertului cu metale pretioase si pietre pretioase, interzicerea publicitatii la tigari, tutun si fumat, comercializarea brichetelor numai cu dispozitiv de blocare pentru protectia copiilor, etichetarea produselor, protectia consumatorilor pentru servicii de intermediere in activitatile imobiliare, cea din urma fiind inca in dezbatere cu mai multe institutii ale statului, initiative ce au dus sau vor duce cu siguranta la o protectie cat mai mare a cetatenilor in calitatea lor de consumatori.
Mai sunt multe lucruri de facut, pentru cresterea gradului de protectie a consumatorilor inclusiv a celor de servicii medicale in calitate de pacienti, dar cu siguranta acestea vor fi facute in viitorul apropiat de factorii responsabili ce ne vor urma atat la conducerea ANPC cat si in viitorul legislativ.
Cu deosebita consideratie,
Gheorghe Ciubotaru – Vicepresedinte ANPC

Notă: Acest a fost preluat de pe site-ul personal al lui Gheorghe Ciubotaru ce poate fi accesat la adresa www.gheorgheciubotaru.ro


Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Rapsodie de toamnă cu preţuri nesimţite şi înjurături scuipate în barbă
Comunicat de presă
Horoscop
Politeţea lui Bulă
Buruiană dă tolul în vileag la... A.N.I.
Este necăsătorită şi caută...
Comentariul comentariilor (CCV)
(Ioan Rotundu)
Românul şi cuponarul
Egoism social, sau cei 322 + Băsescu
Ioan Rotundu
Sindicaliştii vor mărşălui pentru un trai decent
Distracţie de anvergură la Dorohoi
Scandalul profesorilor cerşetori s-a mai atenuat
Conţac nu se lasă iar Ţâbuleac nu cedează
Politicienii botoşăneni mai presus de Eminescu sau Enescu
După ce minciuna a stat cu regele la masă, am fost primiţi în UE
acum preşedintele CJ se întreabă cum de avem oraşe-sate
Drăguş este îngrijorat de cum lucrează primăriţa de la Călăraşi
Conţac este terorizat de apeluri ascunse
Au speculat incidentul în mod abject
Constructorii promit că sinistraţii se vor muta la timp în noile case
Guvernul, când aude de judeţul Botoşani, este şi chior şi mut şi surd
Temerea farmaciştilor n-are justificare
Nereguli în comerţul cu bijuterii
Mediul va închide mai multe fabrici de lactate şi abatoare
Guvernul liberal ne-a mai băgat încă odată mâna în buzunar
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Catalin Flutur Valeriu Iftime
Ultimele articole de pe blog